torsdag 16 december 2021

Tillbakablick till första adventshelgen

 

Låt oss titta tillbaka några helger. Till helgen det var första advent. Då begav maken och jag oss iväg på lite äventyr. Maken var i huvudstaden i jobbärende och så gjorde jag honom sällskap när han var klar och vi hade några lediga dagar där. 

Vi tittar på lite bilder. Så kan jag tipsa om mina Stockholmspärlor.







Coffee to go på perrongen. Och inte den minsta resväskan... Men alltså, jag KAN inte resa minimalt! Och även om jag skulle så måste man ju ha plats och packa ner ev. shopping... 









Supermysigt hotell och läckert med sänggavlar och sänghimmel. Åtminstone vid incheckningen. Mindre kul var det när jag klev upp mitt i natten för toabesök och jag i mörkret tjongade huvudet rätt in i en av sängstolparna. Attans vad ont det gjorde! 







Godispåse och hotellsäng. Kan man ha det bättre?









Möjligtvis hotellfrukost. 







Efter frukost var det ut på stan som gällde. För att beta av Stockholmspärlorna.








Till den första transporterade vi oss med hjälp av en färja. 








Nej, det var inte Gröna Lund som var vårt slutmål. Men det var färjans slutmål, så där hoppade vi av för att promenera resten av biten. 






Vi var tidiga och det bitande kallt, så vi mellanlandade här. 







Där vi roade oss med kaffe och lite Skitgubbespelande. 








Så fortsatte vi mot nästa fikapaus. 












Fast först efter att ha kollat in byggnader och butiker. 














Mitt tips är att vara tidigt ute, för det är poppis och fylldes snabbt med folk. 







Men inte när vi kom dit, som sagt. 







Oj oj oj, ett måste när man är i Stockholm! Fika på Rosendal. 







Två favoriter. Morotskaka för mig och chokladkaka med pistaschnötter för maken. 







Så mycket fint och inspirerande. 







Rosendal. Jul på Rosendal. En Stockholmspärla. 








Tillbaka i centrum igen och nästa Stockholmspärla. Svenskt Tenn. Kan tänkas att jag köpte en julklapp till mig själv där... 



Vi pausar där, tycker jag. Så fortsätter vi med lite fler Stockholmspärlor en annan dag. 




Inga kommentarer: