söndag 29 december 2019

Pepparkakshus i tårtformat


Tror aldrig vi bakat så många pepparkakor som vi gjort i år. Inte många som i många, utan många som i många gånger. Man orkar ju inte göra så många plåtar per gång... Dan före julafton gjorde Loppan och jag sista satsen. 






En laddning husfasader.






Och samtidigt bakade jag den här. En pepparkakssockerkaka. Typ.



Tillsammans skulle detta bli efterrätt till julafton. Med lingonsylt, djupfrysta lingon, philadelphiaost, kondenserad mjölk, smör, vispgrädde och florsocker. Ska vi titta på resultatet? 






Tadaaa!! Sju kilo tårta! Eller det vet jag inte, jag vägde så klart inte tårtan, men det var en rejäl tårta. Med tyngd. 






Vi gjorde så klart extra fasader, ifall de skulle gå sönder. Visa av pepparkakshusbaket tidigare i december... Men alla klarade sig och de som inte fick plats på tårtan serverades bredvid. 






Smarrigt! Inte lika fin som originalreceptet som jag hittade HÄR (<--klicka) men fin nog. Och framför allt god nog. 






Inga kommentarer: