fredag 20 december 2019

Gammal är inte alltid äldst



Eller Less IS more.






Gissar att ni väntat otåligt på att se hur årets pepparkakshus blev? Haha, nej det tror jag väl inte, men här kommer bilderna. 






För att använda ett av Loppans favorituttryck. Satisfying. Alltså hur satisfying var inte det här? Att göra egen kristyr. Älskar färgkombinationen i bilden. Ljusblått och vitt. 






Det här är receptet jag går efter. Det står ingen mängd av ättikssprit och det var nog dumt. Jag rekommenderar betydligt mindre mängd än vad jag använde... Det blev lite... syrligt. Men jag gissar att en eller två kryddmått är lagom. Och behövs det mer vätska, hade jag använt vatten. För att få det lite godare. 







Apropå godare... Herrejisses  vad vi hade laddat upp med godsaker. Alldeles för mycket visade det sig. Mer om det längre ner i inlägget. 






Det här var jag lite nöjd med. Piffigt, eller hur?






Mmmm... så många gotter. Frestande att äta medan man pysslar.






Vi dekorerar innan vi monterar. Det syns inte riktigt på bild, men fönsterrutorna är gjorda av gelantinblad som jag "limmar" fast med kristyr på baksidan. 


 




De här takplattorna var jag mäkta nöjd med. Ett tag... 






Men kolla taken som Loppan gjorde! Minimalistiska. Inget godis alls. Åt hon månne upp bitarna, istället för att pynta med dem..?



Nåja. Tills sist var vi redo att montera. Inget bränt socker här inte. Och ingen limpistol. Vi körde med Dr Oetkers Baking Glue. Och kämpade med det för det var inte helt lättflytande. Men det funkade. 







Eller...? Nej... jag kan inte med bästa vilja i världen skylla raset på limmet. 






Det var nog snarare kombinationen för tunn pepparkaka och alldeles för tungt godis. 






Men alltså titta. Det hade varit ett jättefint hus om det hållit ihop... Loppan dekorerade gavlarna och jag taket. 






Raset fångat in action. 






Det var ju det rackarns taket som var felet! Urtjusigt, men alldeles alldeles för tungt. 







Så här såg Loppans hus ut, innan vi monterade hennes minimalistiska tak. 






Som höll! Och som till och med klarade ännu mer kristyr när vi väl monterat det. 









Har ni sett så fint hus hon gjorde! 






Jämfört med mitt. 



Men nu var det ju ändå lite tur att jag hade shoppat lite fuskbygge också. 








Nämligen den här. Burken med minipepparkakshusbyggdelar.






Som vi dekorerade med minimalt med pynt. 







Och jag kunde bevara min heder och med lite naggad stolthet också presentera ett hus. Ett litet sådant. Men alldeles perfekt i storlek för att kunna dekoreras - bredvid! inte på! - med Ahlgrens julgranar. 





Och naturligtvis passade Loppan på att bygga en liten lekstuga till sitt hus. 



Årets pepparkakshus. Som bevisade att gammal inte alltid är äldst. Och att less is more. 








Inga kommentarer: