tisdag 31 december 2019

Karibisk start på nyårskvällen? Förrättstips!


Behöver du ett sista minuten tips på förrätt till kvällen? Då tipsar jag om denna, som jag kommer att servera ikväll. 



(bild och recept från hemmetsveckotidning.se)



Supersmarrig förrätt. Jag älskar färsk koriander och öser ner rejält med det. Majonnäsen kommer jag dock utesluta ikväll. Och sannolikt kommer jag öka mängden räkor.



4 port
500 g räkor med skal
1/2 röd paprika
150 g gurka
1 avokado
1 lime, pressad
200 g fryst, tärnad mango
1 dl färsk koriander, dill el bladpersilja
2 krm salt

Topping
majonnäs 
hackad dill
skivad lime
50 g röd stenbitsrom


Gör så här:

1.

Topping:
Smaksätt majonnäs med dill.

2.

Skala räkorna. Tärna paprikan. Skär gurkan fri från kärnor och tärna den. Tärna avokadon och blanda den med pressad limesaft.

3.

Blanda räkor, grönsaker, mango, koriander och salt i en bunke. Lägg upp i glas.

4.

Toppa cocktailen med majonnäs, lime och stenbitsrom.



Eller varför inte göra en rejäl sats och bara äta detta? Så gott, så det är gott nog.



När jag ändå är igång så tipsar jag om ett italienskt avslut på middagen. Tre ingredienser. Blåbär, vit choklad och glass. Receptet hittar du HÄR (<--klicka). Fast den kommer jag inte servera ikväll. Loppan har hittat ett recept på vit chokladmousse med lime och passionsfrukt, som vi ska testa. Jag återkommer efter nyår med recension.



Inga kommentarer: