lördag 14 december 2019

Julmarknad


Har ni hunnit med några julmarknader i år? Jag har läst så mycket om Huseby Julmarknad i Småland, men även i år tajmade det dåligt tidsmässigt och vi kom aldrig dit. Får se om vi kommer dit nästa år. Men vi hann med en jättemysig julmarknad på hemmaplan. Så mysig att det kanske inte gjorde så mycket att vi inte kom iväg till Småland... 






För någon helg sen var jag där. Jag tog med mig Loppan och en av hennes kompisar. Just den här julmarknaden pågår från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag. Den enda lucka vi hade var på fredagskvällen och det var mysigt att gå på julmarknad i mörker. Mysigare än i dagsljus, tänker jag. När det nu inte är snö, så är det mysigare om det åtminstone är mörkt. Men det var lite på liv och död att gå i mörkret på knaggliga kullerstenar. 







Mörkt var det som sagt. Men det hindrade inte att det var en massa besökare och allt som hör till en traditionell julmarknad till.







En massa marknadsstånd.






Med allt från godsaker








till hantverk.






Och ännu fler godsaker. De här är mina favoriter. Saffransbullar. Suuuuupergoda! Det är värt att besöka denna marknaden bara för att äta en sån här. 






Loppan och hennes kompis föredrog traditionella lussekatter.







Ingen aning vad det här var, men det var superfint dekorerade pepparkakor runt om. Gissar att det var nån sorts tårta som var dekorerad med pepparkakshus runtom.








Här fick man smaka kolor i olika smaker. 






Som julmarknaderna vi besökte i Prag förra året.






När jag var liten var julen starkt förknippad med tomtar. Kanske för att min mormor var galen i tomtar och älskade sina prydnadstomtar. Hon klistrade tomtar på kaklet i köket och på en glasdörr mellan två rum. Låter kanske galet i nutida öron, men då på sjuttiotalet hade alla det så. Och som barn älskade man det. Men nu, är det inte mycket tomte i den moderna julen. Och på den här julmarknaden, som var stor, en massa stånd utomhus och lika många inomhus, men jag tror minsann att detta var det enda ståndet med tomtar. 






Det här var en märklig bild. Jag sa ju att det var mörkt, och det var svårt att fotografera, men här fattar jag inte vad det var jag försökte fånga på bild? Hrm... märkligt. Kanske ännu märkligare att jag har mobilen full med gryniga och mörka utomhusbilder, och knappt några inomhus där bildskärpan hade blivit betydligt bättre... 






Brända mandlar hör väl julen till, eller hur! Gott, men man får vara rädd om tänderna, för de kan vara rejält hårda.






Mys!






En läcker matbil. Minns inte vad de sålde, jag var helt såld på bilen.











Men har ni sett, precis som på Skansen i Stockholm!






Men ni ser ju, galet knaggliga stenar. Inte lätt att gå på i mörkret. Och inte lätt att fotografera i mörkret, som sagt. Ber om ursäkt för korniga bilder.






Här var det tissel och tassel. Tror att tjejerna fixade lite julklappar här.






Som sagt, vet inte om den här småländska marknaden kan mäta sig med denna. Ett måste är det i vilket fall, att besöka den varje jul. Längtar redan till nästa gång. Och den där lussebullen...



Inga kommentarer: