torsdag 19 december 2019

Dans, musik och mat - i mästarklass





Maken och jag hade biljetter till en fascinerande föreställning på Operan i grannstaden häromveckan.






Skånes Dansteater framförde dans till Mozars Requiem. 1984 (herregud, var det så länge sen??) såg jag filmen Amadeus på bio. Känner du inte till filmen, så kan jag berätta att den handlade om Mozart. Vill minnas att jag, av all musik i den filmen, fastnade speciellt för Mozarts Requiem. Och när jag såg att Dansteatern skulle sätta upp en föreställning till just den musiken, var jag tvungen att skaffa biljetter till oss. 


Och jisses, vilken upplevelse! Musiken, dansen, kombinationen. Magiskt! 




(bildkälla malmoopera.se)



Magisk var även maten vi åt efter föreställningen. 






Ja fast i detta fallet slapp jag just att planera, handla och laga mat. Jag kunde nöja mig med att njuta av en. Alltså italiensk mat... Finns det nåt bättre?






Burrata... tryffelpasta... tiramisu... Och den där citronpajen som maken beställde och som jag genast ångrade att inte jag också tog... Nästa gång! 






Upplev Italien i Sverige? Jo minsann, det gjorde vi! Och som sagt, dansteater. Det var en ny upplevelse. Rekommenderas varmt. Italiensk mat. Dansteater. Och Mozarts Requiem! 



Och burrata, om du aldrig provat det! Och tryffelpasta! 




Inga kommentarer: