söndag 5 november 2023

Löneförhandlingstips

Har börjat rensa en massa pärmar i arbetsrummet och hittade lite jobbrelaterat som jag bara måste dela med mig. Vad sägs om lite löneförhandlingstips? Från nån kurs jag gått för hundra år sen, kommer här lite tips om hur man kan kontra i en lönediskussion.

  • Vår lönepolicy tillåter inte så höga löner

Jag vet inte hur er lönepolicy ser ut, kan du berätta?

  • Du kan få XX tusen, men om du visar bra resultat kan du räkna med en bra löneutveckling

Vad menar du med bra resultat? Vad menas med en bra löneutveckling? När ska det mätas/diskuteras?

  • Det finns anställda här som har betydligt lägre lön än den jag erbjuder dig.

Ja, det är möjligt  att det är så, men för den här befattningen, och med mina erfarenheter... 

Ja, det är möjligt att det finns, men nu är det min lön vi ska diskutera.

  • Jag skulle gärna vilja ge dig bättre betalt men jag har inget utrymme.

Vad kul. Om jag förstår dig rätt så tycker du att jag är värd mer. Om vi båda tycker så, varför ska vi inte lyfta det en nivå och ta det med din chef? Jag är gärna med. Eller vill du ta det själv? 

  • Vi kommer ställa höga förväntningar på dig!

Ja, det utgår jag från, men vilka förväntningar är det?

  • Om jag anställer dig kan jag inte ge dig den lön du har som önskemål. Vår lönebild skulle bli alldeles för skev.

Vad menar du med alldeles för skev?

  • Detta är vad jag anser du är värd.

Kan du utveckla varför? Vad grundar du det på?




Nästan så jag är sugen på att få möjlighet att testa använda tipsen. Härligt kaxigt. 

Apropå kaxigt...



Inga kommentarer: