måndag 27 februari 2023

Serieglömska

 

Om nån vecka är det dags för en ny säsong av serien Succession, som jag följt sen första säsongen. 





Som alltid när det kommer en ny säsong av en serie jag följt, måste jag googla hur föregående säsong slutade. Jag minns aldrig! Maken minns precis allt, kommer ihåg alla namn, alla vinklingar i handlingar, allt. Och jag kommer i bästa fall bara ihåg ATT jag sett och att jag tyckte det var bra. Fast ska jag vara ärlig händer det ofta att jag måste fråga honom om jag sett en viss serie eller film för jag har helt glömt bort det. 

Tänker på hur det var när jag var yngre, före det gigantiska utbudet av tv-kanaler och före alla streamingtjänster. När man såg en säsong av en amerikansk serie, typ Dallas, och sen fick man vänta typ ett eller ett och ett halvt år på nästa säsong. Hur kunde man då komma ihåg? 

Fast för oss som bor i södra Sverige hade vi lite hjälp att komma ihåg, för på 80- och 90-talet kunde vi se dansk tv. På dansk tv släpptes, av nån oklar anledning, amerikanska serier alltid minst ett halvår tidigare än på svensk tv. 

Men som sagt, det hjälper inte att det idag är betydligt kortare tid som passerar mellan seriesäsonger. Jag glömmer bort detaljer. Men det finns ju också fördelar med att jag inte kommer ihåg. Jag kan ju lätt se om alla gamla serier. Inte minst kan jag se om deckare för jag har garanterat glömt vem som var mördaren. 

Om du inte sett Succession så rekommenderar jag den. Du hittar den på HBO Max. 

Har du sett den, får du gärna skriva en rad i kommentarsfältet och påminna mig om hur säsong tre slutade... 


Inga kommentarer: