fredag 10 februari 2023

Kränklimang?

 Häromdagen såg jag en tjej i matsalen på kontoret i en superfin grön klänning. Ett riktigt glädjepiller färgmässigt och jättefin i modellen. Satt perfekt på henne. Som jag ångrar att jag inte sa att jag tyckte hon var jättefin. Men det var nog för att en annan kollega hann före med att kommentera. Jag vet fortfarande inte om det var en komplimang, men hon kommenterade klänningen. 

"Oj, det var färgglatt!"

Ni kan föreställa er tonen, eller? Jag blir alltid illa berörd när jag hör såna kommentarer. I mina öron är det ingen komplimang. En komplimang är "Åh vilken fin klänning! Underbar färg! Superfin!. Så uttrycker jag mig. Men att bara säga oj, det var färgglatt, vad menar man med det? Att man tyckte färgen stack i ögonen? 

Hoppas hon har klänningen på sig snart igen. Då ska jag absolut säga Åh, vilken fin klänning! Underbar färg! Superfin! 



Kanske till och med fråga var hon köpt den... 


Eller är det jag som är överkänslig..?


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Det känns som om modet är färgstarkt just nu. Jag tror att den där gröna klänningen är jättefin. Och lite modigt måste man vara också för att ta på den. Hoppas att hon har den ofta!

Matilda sa...

Det är tråkigt när folk uttrycker sig så och det finns undertoner som inte är så snälla. Hoppas att hon inte tog illa upp.