onsdag 28 december 2022

Pizza-julgran

 

Gissar att det är lite av en trend i jul att göra pizzajulgranar. Åtminstone har det sett ut så i mitt instagramflöde. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att testa även jag. 






Jag hittade ett recept HÄR men jag lät mig bara inspireras av det och så här gjorde jag:


Ingredienser

1 rulle färdig pizzadeg
Mozzarellakulor
Pesto (eller tomatsås)
Strimlad skinka (fanns inte med i originalreceptet)
1 ägg
Riven parmesanost
Färsk rosmarin
Svartpeppar



Gör så här.

1.

Sätt ugnen på 200 grader. 

2.

Dela pizzadelen i 26 bollar. Jag räknade inte hur många jag gjorde.

3.

Lägg en klick pesto eller tomatsås på en platt degbit. Lägg på skinka och eller mozzarella och vik in och forma till en boll. Gör likadant med resterande bollar.

4.

Lägg degbollarna i ett mönster av en julgran på en bakplåtsklädd ugnsplåt.

5.

Pensla med uppvispat ägg. Strö över riven parmesanost, hackad rosmarin och nymalen svartpeppar. 

6.

Laga i ugn ca 15-20 min.

7.

Låt svalna lite på galler innan servering. 



Ingredienserna till en annan sorts ätbar gran ligger i kylen och väntar på att jag ska göra en sån HÄR till nyår. 



Inga kommentarer: