måndag 31 december 2018

Att ha ett GOTT slut, bokstavligt






Hälsar ni Gott slut till folk så här sista dagarna/timmarna på ett år? Jag brukar själv inte använda det, men imorse kunde jag inte låta bli att med ett leende säga GOTT slut när jag serverade det här till frukost. 






Snacka om ett GOTT slut! 



En Nutellagran! Med enbart fyra ingredienser. 


Smördegsplatta
Nutella
Ägg
Flagad mandel



Gillar du inte mandel kan du hoppa över det. Och jag gissar att man skulle kunna ersätta nutellan med riven mandelmassa. Eller kanske välja nutella OCH mandelmassa. 



Så här gjorde jag:






Rulla ut en färdig smördegsplatta. Skär ut en så stor triangel du kan på längs. De triangelbitar du får över blir överdelen.  Lägg den stora triangeln på ett bakplåtspapper på en bakplåt och bred ut nutella på den. 



Lägg sen över de smala triangelbitar du skar bort så de täcker nutellan. Skär streck i sidorna.  






Vrid varje streck ett par varv. 






Forma toppen till en stjärna. Eller låt det bli en gran utan stjärna! Du gör som du vill. 






Sen penslade jag granen med ett uppvispat ägg och strödde flagad mandel över.






 In i ugnen i 180 grader. I min ugn tog det ca 20 min.






Har du tålamod så väntar du tills granen har svalnat och då pudrar du över florsocker och njuter nutellagranen sval. Som synes på bilderna hade vi inte tålamod så vi skippade florsockret och åt så fort den kom ut ur ugnen. 



GOTT slut var det! 




Inga kommentarer: