söndag 25 december 2022

Förberedelser dan före dan

 









Varje år tänker jag att jag ska skippa den traditionella julmaten på julafton, men visst står jag där varje år den 23e och förbereder samma meny. Familjen hade protesterat annars. Brantevikssill och Citronsill är ett måste. På julen, till påsk, till midsommar och till jul... Världens godaste bröd är också ett måste. Den här kavringen. Janssons Frestelse har jag lagat ett par gånger tidigare i december, men den måste så klart också vara med på julbordet. Nytt för i år var saffranslimpan






En annan sak som jag gör varje jul är att jag under december tänker jag att minsann inte ska lämna julklappsinslagningen till sista dagen, men varje år är det likadant. Jag varvar matlagning med att slå in de sista julklapparna. 




Inga kommentarer: