onsdag 16 juli 2014

Sommarmorgon

Efter några dagar med regn så kom den efterlängtade värmen tillbaka. Igår fick vi ett litet smakprov, eller kanske man kan säga att den kom lite trevande igår, men idag är den här med råge. Nästan så jag haft svårt för den idag. Men visst är det härligt. Sommar. 

Och framför allt sommarmorgnar.
Så här såg dagens ut:




Vi började med att nalla smultron hos den bortresta grannen.

Ser ni solstrimman?
Morgonsol, härligt. 




Jag dukade frukost på skuggsidan och vägrade erkänna att det var liiiiite kallt när familjen satt och småhuttrade. För jag längtar ju dit ut hela vinterhalvåret. Och våren. Och senhösten. Så lite morgonkyla en sommarmorgon kan man väl stå ut med. Tycker jag.




Stulna smultron smakar bäst.

Eller nej, de är ju faktiskt inte stulna, vi plockar på uppmaning av grannen. "Plocka så mycket ni vill, det är synd om de bara förgås när vi är bortresta".

Men det låter lite kul, stulna smultron, tycker hon som är svag för allitterationer. 




Men om det är lite kyligt på morgonen vid matbordet så är hammocken alldeles perfekt. Sol på benen och resten av kroppen i skugga. Precis som jag vill ha det. Perfekt läge för att läsa morgontidningen.

Och därifrån kan man smygkika på soffan, som också befinner sig i skugga på morgonen.
Eller egentligen hela dagen när markisen är ute.




Och så här ser lekstugan ut i morgonsol. Från hammockläge.




Och den här vyn har jag visat många gånger. Precis så ser det ut när man stiger ut i trädgården.

Den där dörren behöver ett lager färg, men det får vänta tills solen inte står på.




Ett annat hörn i trädgården. 
Planteringsbordet som är nytt för året. Och som inte fyller nån som helst praktisk funktion mer än vara till lyst. För inte står jag där och planterar nåt. Men jag tyckte det behövdes nåt i hörnet.

Förresten, så står det en ledtråd på bordet. Om en kommande sommarutflykt.




Ja. Vad säger man?
Den här vyn håller mig uppe under vinterhalvåret. 
Jag drömmer om den och visualiserar den när det är grått, trist, regnigt och blåsigt.
Sommar i min trädgård.




Den som tar extra lång sovmorgon får fixa sin egen frukost och äta i ensamhet.
(eller kanske med sällskap av fotograferande mamma...)







Inga kommentarer: