fredag 28 juni 2024

Fem en fredag - ljudligt

Dags för en fredagslista. Veckans tema ljudligt

Vilka ljud gillar du att somna till?

Regn. 

Vad brukar låta i ditt hem?

Tvättmaskinen. Pipet när den är färdig. Tvättar ofta så det ljudet hörs ofta.
Dottern vid middagsbordet när hon har tusen grejer att berätta om.
Våra knarriga golv. Jisses vad golven i vårt hus knarrar!
Maken när han snarkar.

Vad tycker du om din egen röst?

Jag tycker den är hemsk! Tycker jag låter gnällig. Men jag tycker det är fascinerande när jag hör mig själv prata engelska, för det är som att lyssna på en helt annan människa.

Vad är mest oljud för dig?

Allt när jag däckat i soffan efter en intensiv arbetsdag och jag är grymt ljudöverkänslig. Då är precis ALLT oljud. 

Vilket ljud är sommar för dig?

Sommarregn smattrande på taket. 
Vågskvalp på havet.
Ljudet av en blixtlås som öppnas. Jo, faktiskt, hur märkligt det än låter. Men för mig är det sommar och barndom, ljudet av att öppna ett tält.
Fågelkvitter.
Måsljud.
Hummelsurr.
Ljudet av en envis mygga en sommarkväll när man gått och lagt sig.
Syrsor. Fast det är ljudet av fransk sommar. 


2 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Tältblixtlåset - ja! Var scout under många år och då var tältljuden väldigt somriga. Tack för påminnelsen om den känslan. Trevlig lördag

Nilla Tankebubblor sa...

Tältljud, vad mysigt. Även om jag inte är sugen på att tälta längre.
Jag önskar att min engelska var mera brittisk. Jag får jobba på det :-)