torsdag 12 maj 2022

Bland gigantiska snapsglas, piffiga avspärrningar och udda medicinkurer

 




Låt oss titta på lite spridda bilder från en utflykt vi gjorde förra helgen. Fredriksdals Museer och Trädgårdar utanför Helsingborg. Högsäsongen har inte börjat än, så det var lagom mycket folk där. Åker gärna tillbaka när växtligheten kommit lite längre, för trädgårdarna var fortfarande i vårskrud. 


Men nu var det inte trädgårdarna vi besökte, vi var där för en guidad tur i några av byggnaderna. Damen i hatt på bilderna är alltså inte jag, utan vår eminenta guide. Jag blev nästan sugen på att börja jobba som guide där, bara för att ha den söta outfiten hon hade på sig. 








Vet inte om storleken framgår av bilden, men det är alltså snapsglas. Oklart hur många centiliter de rymde, men en sån snaps hade definitivt golvat mig. Eller jag tror jag hade blivit golvad av ett halvt glas i den i storleken.






Det här är inga snapsglas, utan vinglas. Mindre än snapsglasen. 






Alldeles lagom för mig, men galet litet med vår tids mätt på vinglas, eller hur?






Käckt sätt att visa att man som besökare inte får sätta sig på stolarna. Det gissar jag det var, för det kan väl inte vara så att man dekorerade möbler så på 1800-talet?










Jag är alldeles värdelös på att återberätta sånt som jag hör på t ex guidade turer, jag lyssnar uppmärksamt, men när jag går därifrån minns jag bara fragment... Galet, men jag tänker att bilderna får tala sitt eget språk och är ni nyfikna på historierna bakom, får ni väl boka en egen guidning






Vår söta guide.






Dock minns jag att guiden berättade att de här husen ursprungligen stod inne i Helsingborg, innan de monterades ner och fraktades till Fredriksdal.









I ett av husen fanns ett gammalt apotek. Älskar sån här inredning, alla apotek borde se ut så här! Här var vi en lång stund och lyssnade på spännande historier, bl a om suspekt innehåll i gamla tiders mediciner. T ex att medicin mot astma fick man i cigarettform att röka! Innehållet kan ni nog gissa. 






Så var guidningen över och vi fortsatte upptäcka de gamla stadskvarteren på egen hand.














Älskar sånt här! Från ett gammalt tryckeri. 







Och en söt liten butik där man kunde handla allt från småpryttlar till glass och godis. 







Vi nöjde oss med att titta och sen placerade vi oss på en bänk i solen och åt medhavd picnic. 






Utflykten avslutades med fika och kortspel i solen på Trädgårdscaféet. 


Ett skånskt utflyktstips. 



Inga kommentarer: