fredag 13 maj 2022

Berlin - shopping: secondhand, super market och souvenirer

 




Veckorna rusar fram och nu är det snart 1,5 månad sen jag var i Berlin. Ikväll åker sonen tillbaka för ett kortare besök. Gissa om jag är avis, hade gärna följt med... Men istället får ni följa med mig här, på en genomgång av lite shoppingbilder och tips från resan i slutet av mars/början av april. 

Fler bilder och tips hittar du HÄR och HÄR


Som jag tidigare berättat håller vi oss helst i områdena Friedrichain, Kreuzberg och Prenzlauer Berg. Mysiga kvarter, mysiga butiker, mysiga fik och restauranger. Och väldigt bra secondhandshopping! 


Här är mina topptre secondhandtips:

Humana, Frankfurter Tor 3
Resales, Frankfurter Alleee 44
Humana, Warschauer Strasse 55






Humana på Frankfurter Tor är Europas största secondhandvaruhus. Fem våningar, så det tar några timmar att ta sig igenom! Priserna har gått upp lite de senaste åren, men man kan fortfarande göra fynd. Stort och välsorterat utbud av kläder, skor och väskor. Barn, dam och herr. 






Resales är en annan välsorterad butik med kläder. Här fyndade både sonen och jag rejält. Jag kom därifrån med två klänningar och två jackor. Sonen med shorts, ryggsäck och två tröjor. Mycket bra priser och kalasfint utbud.





Tjugoåringen fastnade här. Repeater på Pannierstrasse 45. 







Om man inte gillar att handla second hand och befinner sig i närheten av East Side Gallery eller hotellet vi bodde på, kan man besöka varuhuset East Side Mall. Här finns alla klädkedjor och lite till. De hoppade vi över. Det var två butiker som vi inte har hemma som vi fastnade för. 


Muller med allt från parfymeri, husgeråd, godis, leksaker, pysselmaterial och lite till. Älskar såna affärer! 






Den andra hittar jag inte namnet på, så jag kan inte länka, men det var en typisk turistbutik som låg på bottenplan i gallerian och det var väl det enda riktigt turistiga vi gjorde i Berlin. 






Men vem kan väl låta bli att besöka en butik som skyltar med en sån här käck Trabant i entrén! 



Förresten, nån som undrar vad det var i påsen på översta bilden? En flaska Gin till maken så klart! 



Inga kommentarer: