söndag 29 maj 2022

Abba - Cirkeln är sluten

 

(googlad bild, bildkälla okänd)



Har det undgått nåt att det i torsdags förra veckan var premiär för Abba voyage i London? Där Abborna visserligen var på plats live för att premiärmingla, men där det var s k abbatarer (hologram) av artisterna som uppträdde. Läste en klockren artikel på ämnet HÄR, skriven av Jonas Gardell. Han är lite äldre än jag, men vi delar samma barndomsupplevelse av att ha mimat till Abba på Klassens timme på sjuttiotalet. Jag är så ledsen över att jag inte har några bildbevis på det, men jag har i alla fall väldigt tydliga minnen av det. Jonas Gardell skriver att han alltid uppträdde som Agneta, jag uppträdde alltid som Frida, till min stora förtret. Jag ville också vara en blond Agneta! Men men, jag uppträdde i alla fall. Inför klassen. Som Frida. Varje fredag. För ja, jag och mina kompisar var alltid snabbast på att anmäla oss till att uppträda på Klassens timme. Stackars klasskompisar som fick stå ut att titta på oss, vecka ut och vecka in. Mimandes till Abba. Och Baccara. Och Kicki Danielsson. Men mest Abba. 

Och nu är cirkeln sluten, precis som Jonas uttrycker det i sin artikel. Vi mimade på sjuttiotalet och nu mimar Abborna till sig själv. 





Inga kommentarer: