tisdag 1 januari 2019

Nyår 2018





God fortsättning på det nya året! Eller säger man fortfarande Gott Nytt År dagen efter nyårsafton? Lika förvirrande varje år. Och när man är tillbaka på jobb igen är det ännu mer förvirrande. Vad säger man då? Och hur länge säger man gott nytt eller god fortsättning? Jag brukar dessutom glömma vem jag sagt det till, så ibland råkar jag nog säga det flera gånger till samma person. Lite overkill kanske. 



Nåja, jag säger både Gott Nytt År och God Fortsättning på det nya året till er! 



Här kommer ett bildregn från vårt nyårsfirande. Vi var hemma och det var såååå skönt att vara hemma! Vi åt gott, tog det lugnt, spelade Fia, tittade på raketer från fönstret och inledde de första timmarna på det nya året med att kolla på en film. Det tipset kommer i ett eget inlägg. 







Om julaftonens dukning blev röd/vit/svart så blev nyårsdukningen vit/svart/silvrig.



Vi började med en förrätt med räkor. Karibisk räkcoctail. Receptet hittar du HÄR (<--klicka). Men alltså, så typiskt mig! Dagarna före nyår jagade jag runt i ett antal olika livsmedelsbutiker för att hitta färsk koriander (ÄLSKAR färsk koriander) och när jag till slut hittade ett ynkligt exemplar som stod intryckt mellan basilikaplantor kämpade jag med att hålla det vid liv. Fram tills dess jag skulle använda det. Ehh... nej, fram tills dess jag glömde använda det! Det blev jättegott som det var, och när jag åt tänkte jag inte på att det stod en korianderkruka i köket, men det hade varit ännu godare med. Nåja... Det gick ingen nöd på oss. 






En liten dillkvist funkade det också. 






En tidig nyårsskål.






Oxfilé, potatisgratäng och rödvinssås. Alla åt med god aptit och elvaåringen som normalt är liiiite kinkig med maten åt också med god aptit och förkunnade när hon var klar att detta ville hon minsann äta igen när hon fyllde år! När hon tycker nåt är riktigt gott, säger hon alltid att det vill hon äta när hon fyller år. Ett gott tecken på att man lyckats med maten.






Efterrätt måste man ju ha på nyår. Ser ni vad jag serverade som efterrätt? Ja, jag erkänner, det blev lite "fusk". Lidls färdiga Tiramisu! Portionsförpackad och klar. Inte så piffig kanske, men supergod. Ibland får man lov att välja en enkel lösning. Har ni inte testat dem så rekommenderar jag det varmt. Egentligen hade jag velat ha deras creme brulee, men den var slutsåld. Annars rekommenderas den också. 






Tänk att vi nu skriver 2019. Galet. Men god fortsättning, som sagt! Eller gott nytt!




1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Gott nytt år! Det tycker jag att man kan säga till varandra om det är första gången man ses på det nya året, och det fortfarande är i alla fall första veckorna på nya året. Men det var mest jag som sa Gott nytt år till mina jobbarkompisar den 2/1. De andra verkar säga God fortsättning. Så är lite med på din förvirring där.

Förresten tycker jag att man kan säga God jul alla tre juldagarna och God fortsättning i mellandagarna.

En klassiker som gick hem med oxfilé och pot.gratäng. Alltid bra när barnen också gillar.

Ha ett gott nytt 2019!