onsdag 5 december 2018

Smarrigaste, men möjligen fulaste, lussekatterna





Alltså lussekattbak är inte min paradgren. Utseendemässigt.






Smakmässigt har jag dock hittat smarrigaste receptet






Eftersom ingen i familjen gillar russinen i lussekatterna uteslöt jag dem. Men de finns så klart med originalreceptet som jag delar här:



200 gram smör
5 dl mjölk
2 pkt vanlig jäst
2 dl råsocker
2 pkt saffran
1 tsk salt
1 stort ägg
ca 1 kilo vetemjöl

russin
1 uppvispat ägg till pensling



Smula jästen i en rymlig bunke.
Smält smöret.


Rör ner mjölken. Degvätskan ska vara knappt fingervarm.
Stöt saffran med lite socker i en mortel.


Blanda ner i degvätskan tillsammans med socker och salt och häll över jästen.
Vispa ner ägget i degvätskan.


Häll i mjölet.
Arbeta med degkrokar eller i hushållsassistent tills degen bildar en smidig boll, som släpper från bunkens kanter.
Täck över degen och låt den jäsa i minst 45 minuter. Den kommer att fördubbla sin storlek.


Häll upp degen på mjölat bakbord.
Knåda den lätt.
Dela den i mindre bitar och rulla lussekatter, lussebullar eller vilken form du vill.


Låt dem jäsa övertäckta på plåt ca 20 minuter, pensla sen med uppvispat ägg och grädda i ca 8 minuter i nedre delen av ugnen på 225 grader.


Låt dem svalna övertäckta på galler.



Nästa gång jag bakar lussekatter får Loppan vara med. Hon är mästare på att rulla fina katter. Kolla HÄR (<--klicka)!




Inga kommentarer: