onsdag 19 december 2018

Lite mer Prag i juletid


Har ni varit på någon julmarknad i år? Jag har varit på en. Eller flera på samma ställe, kan man säga. Vi var ju i Prag under första adventshelgen och där var det julmarknader som heter duga att besöka. Låt oss titta på lite bilder från Praghelgen. (Förra inlägget hittar du HÄR (<--klicka)).







Vi börjar med att skåla in inlägget med en polsk glögg. Söt plastmugg som åkte med hem i packningen och som numera rymmer en vit hyacint.










Så vackert överallt kvällstid när all julbelysning är tänd. Mycket folk ute på stan och på julmarknaderna. 






Stånd med tingeltangel som sig bör på en julmarknad.






Typiskt tjeckiskt tingeltangel. Gissar jag.






En påminnelse om varför vi firar jul överhuvudtaget.






Ingen julmarknad utan stånd med ätbart. Här de där skorstenskakorna jag berättade om i förra Prag-inlägget. Väldigt populära. Men inte hos mig.








Just de här bilderna var från den minsta av Prags julmarknader. Inte riktigt så trångt som på de andra marknaderna. Passade oss utmärkt. 










När man är i Prag måste man bara besöka Karlsbron. Helst både kvällstid och dagtid.











Poppis och besöksvärd både i dags- och kvällsljus.






På andra sidan bron fanns en massa småbutiker. Små gallerier med konst och små butiker med hantverk. Handgjort julgranspynt, till exempel.


Egentligen behövde jag inte fler julgranskulor eller julgranspynt, men jag tänkte ändå att det skulle vara käckt att ha nåt minne från Prag i julgranen, så efter mycket om och men bestämde jag mig. Inte för en julkula dock. Det blev en julgrans...figur. Med anknytning till Tjeckien. Den kommer i ett separat inlägg. 



  




Julmarknad i Prag. Rekommenderas. Jag åker gärna tillbaka dit igen. Till julmarknad eller när som helst på året. 



Och ni kommer få följa med dit igen. I alla fall här på bloggen. Har två ytterligare inlägg på lut. Ett om ett litet museum och ett med mitt absolut bästa Pragtips. 



Fortsättning följer.



Inga kommentarer: