lördag 5 augusti 2023

Fyra filmer

 

(bildkällor här och här)


Det kassa sommarvädret sen vi kom hem från Italien har lett till att jag hunnit med hela tre biobesök. Eller fyra! Jag har ju sett DENNA också. 

Fyra helt olika filmer, men alla fyra mycket sevärda. Oppenheimer är så klart i en klass för sig. Den ger jag högsta betyg. 

I nöd och lust är en fransk komedi om Jean, som är borgmästare i en liten fransk stad och hans fru sen 40 år tillbaka, Edith, avslöjar sin hemlighet som hon burit på i många år. Hon är egentligen en man. Franskt och underhållande. 

Tár handlar om en en kvinnlig demonisk dirigent, formidabelt spelat av Cate Blanchett. Ett psykologiskt drama på lite mer än 2,5 timme.

Oppenheimer behöver jag väl knappast introducera, så hajpad som den filmen varit/är. Förutom en kuslig sann historia så är filmen full av kända bekanta ansikten. Och alla spelar fantastiskt bra. 


2 kommentarer:

Nilla Tankebubblor sa...

Såg du Oppenheimer i I-MAX format?

smile sa...

@Nilla, nope. Valde en mindre biosalong... Missade jag nåt?