söndag 10 juli 2022

Idag äter vi rester och jag delar med mig med lite bufférecept

 



och är tacksamma att det inte var riktigt lika varmt väder igår som idag. Jisses så varmt det varit idag! Fast dagen började rejält blåsigt.



Igår, när vi först tillbringade en och en halv timme i en kyrka för en fantastisk konfirmationsgudstjänst och sen firade med släkt och vänner hemma i trädgården, var det inte lika tokvarmt. Och inte lika blåsigt, även om vi fick bevaka att tältet inte blåste iväg. Det kom några droppar regn halvvägs igenom vårt firande, men tackålov  varade det inte många minuter och tältduken höll oss torra.

Låt oss titta på vad vi åt. 

(Klickar du på den röda texten kommer du till recepten)





Konfirmationsbuffé, my style


Kall tunt skivad grillad fläskfilé 
(marinerad med lika delar olivolja, kinesisk soja och sweetchilisås och grillad och uppskuren dagen före) 
*
*
*
Charkfat
*
Ostfat 
(brie, cambozola och valnöt)
2 sorters marmelad
*
Kex och breadsticks
*
Baguette i skivor
*
Vindruvor
*
*
*
Vattenmelonsallad
(vattenmelon, fetaost, tunna skivor rödlök, ruccolasallad, flingsalt)
*
Grönsallad
*
Kall ajvarsås
(matyoghurt och ajvar - smaka dig fram för rätt blandning)
*
Kall pestosås
(matyoghurt och pesto - smaka dig fram för rätt blandning)
*
*
Oliver
*
Ostfylld inlagd chili
*
Inlagda soltorkade körsbärstomater 












Rabarberkladdkaka som skymtar där bortom jordgubbarna. 


Jag är supernöjd med menyn och att det gick att förbereda så det var väldigt lite arbete att göra när det var dags att servera. Pajerna lagade jag dagen före och värmde i ugnen precis före servering. Kladdkakorna gjorde jag också i förväg, de kan man göra så pass i förväg och till och med frysa in om man vill. 


För god ordnings skull måste jag passa på att länka till förra gången jag serverade konfirmationsbuffé. Då för fem år sen var det fler gäster och jag hade en del barnvänliga alternativ.  Jag hade nog inte lika många rätter denna gången, men en del av recepten återanvände jag. Medelhavspajen och västerbottenspajen är givna på mina buffémenyer. Gör alltid succé. Så gjorde även rabarberkladdkakan. 






Förresten så kan jag inte låta bli att dela med mig av den här bilden. Diskmaskinen som den såg ut imorse, efter att jag fått hjälp med att hantera disken igår. Jisses, så här fint och organiserat har det aldrig sett ut i vår maskin... Tack snälla M💓!



1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha :-)
Man kan ju inte lämna en fantastisk konfirmationfest på annat sätt.
Allt var till perfektion. Supergod buffé, trevligt sällskap - sist men inte minst så var vi där alla för att fira dagens fina konfirmand. Tack för att vi fick vara en del av en minnesvärd dag! /Kram M