onsdag 27 juli 2022

Godaste tårtan - utan nån annan anledning än att jag var sugen

 




Vem säger att man måste ha nån speciell anledning mer än att det är sommar och semester för att baka tårta och festa till en helt vanlig julidag mitt i veckan? Igår festade vi till det, utan att ha nån annan anledning än att jag var sugen. 

Det gäller ju att passa på så länge det är jordgubbssäsong. 
Dessutom lovar jag att du gör succé om du bjuder in på fika och överraskar med tårta!


Här är receptet om du vill göra likadant:


125 g smör
1 dl socker
2 äggulor
1 dl mjölk
1 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Maräng:
2 äggvitor
1 3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1/2 hg hackade nötter

Klä en braspanna med oljat smörpapper. Rör smör och socker pösigt, tillsätt gulorna under fortsatt omrörning. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt växelvis med mjölken.
Bred ut smeten i braspannan. Vispa vitorna till hårt skum. Rör i socker och vaniljsocker. Bred marängen över smeten. Strö över hackade nötter.

20 minuter i 175 grader.











Färdig tårta. 


Dekorera kakan när den svalnat. Dekorera med vispgrädde och bär och servera som långpannetårta. Eller gör som jag gjorde idag: Dela tårtan på mitten. Lägg skivade bananer, vispad grädde och skivade jordgubbar på ena halvan. Lyft över andra halvan och lägg den som ett lock. Dekorera med mer vispgrädde och bär. Strö över flagad mandel. 

Du måste baka tårtan dagen före du ska äta den, för den blir ännu godare när den fått övernatta i kylskåpet. 

Jag lovar, du har sällan ätit en godare tårta!



Inga kommentarer: