lördag 20 mars 2021

Småkylig utomhuslunch, coronavänlig staycation och roomservice framför mellon

 

Maken fyllde år för nån vecka sen och i ett av paketen från mig hittade han ett par kalsonger och en tandborste. För att representera den "riktiga" presenten, som var en staycation. En hotellnatt på hotell några mil bort. 






Perfekt present, det blir ju även en present till givaren, eftersom det så klart innefattade att  jag följde med. 


I lördags var det dags. Vi packade kalsonger och tandborste till maken och motsvarande till mig. Mer packning än så behövdes knappt, för vi hade inga andra planer än att befinna oss utomhus och beställa roomservice på rummet. Ev. även frukost på rummet. Coronavänligt så pass. Nu visade det sig att hotellet hade fixat frukosten väldigt Coronavänligt, så det blev frukost på bokad tid i matsalen och vid anvisat bord. 


Låt oss titta på lite bilder. Tänk vad mycket man kan hinna på knappt två dygn, om man beger sig hemifrån och lämnar vardagen bakom sig.




Första stopp var här. Krapperup. En favorit som vi hittills bara besökt sommartid. Härligt att uteserveringen var öppen även vintertid. 







Sommartid brukar det vara fullsatt och eftersom vi kom strax före öppningsdax passade vi på att haffa ett bord på uteserveringen. Gott om bord att välja bland. Vi var först att hänga på låset. Det var lite småkyligt, men vi tänkte att det är bättre att sitta ute OM det skulle bli rusning. 








Det skulle dock visa sig att under den timme vi satt (och småhuttrade) på uteserveringen kom det inte en enda andra matgäst.







Några besökare till den lilla gårdsbutiken, men vi var de enda matgästerna. 








Inte oss emot. Och det var väl knappt att vi hade märkt om det funnits andra gäster där, vi var fullt upptagna med att njuta av det här.








Står det rabarberpaj på menyn, kan man bara inte låta bli. Man måste! Och det gjorde vi.








Vi laddade ju inför långpromenad i slottsparken. Så då kan man väl unna sig? ;-) Och det var ju faktiskt en födelsedag vi firade. Lite i efterhand. 











Svårt fånga på bild hur magiskt det här var. Kallt och krispigt. 









Ser nästan ut som snöstjärnor, dekorationen på Krapperups slott. Apropå snöstjärnor så började det faktiskt snöa bara nån timme efter vi varit här! Snöblandat regn som sen gick över till ösregn. Nästan ofattbart att vi precis suttit på en uteservering. 








Men vad gjorde det att det blev ruskväder, vi hade ju det här att checka in på. 








Efter två avsnitt Mord och inga visor på TVn gick vi ner för att kolla läget i baren/restaurangen. Ja jag vet, galet, men jag är lite beroende av kriminalserier från åttiotalet. Perfekt som matiné-tv. Brukar slumra till när jag tittar... 












Ni ser ju, ingen rusning direkt. Varken i baren eller i restaurangdelen.








I lördags var det ju mellofinal på kvällen och även om jag beklagat mig över alla delprogrammen ville jag inte missa finalen. Så det var bara att bege sig upp till rummet igen.  








Och boka roomservice! 









Det här gör jag gärna om! Kanske inte titta på mellofinalen igen, men att beställa roomservice! Fyra små rätter att dela på. Alldeles lagom. 








Lyckades fånga bild på tvn som illustrerade känslan perfekt. 



Och den får gärna fortsätta illustrera resten av helgen. 









Smarrig frukost.








Eftersom snöandet och regnandet hade slutat blev det istället en söndagspromenad i vårsol. 









Inte dumt alls. 









Innan vi styrde bilen hemåt blev det ytterligare lite utomhusfikande. Den här gången lite nyttigare, men inte mindre godare.



Staycations. Inte dumt alls. Jag ska nog önska mig själv en sån när jag fyller år. Så jag kan återgälda maken.




Inga kommentarer: