lördag 2 december 2017

Julivrigt







Alltså jag tror jag närt en jultomte vid min barm. Eller åtminstone en julfantast. Sooooom hon längtat! Inte bara efter julafton och julklappar och adventskalendar, utan att det skulle bli dags att plocka fram julpynt. Hela veckan har hon tjatat om att vi är sena med julpyntet, eftersom grannarna på gatan fick upp sin julbelysning förra helgen. 








Nu hade jag tänkt fått allt klart i veckan, så jag bara kunde koppla av den här adventshelgen, men nej... förra helgen gick till städning och vardagskvällarna? Eh... de har flugit förbi i en trötthetsdimma. Vardagar består av tågpendling, jobb, tågpendling, matlagning och fullständigt däckande när disken är undanplockad. Ja, förutom då tisdagkvällen då jag och en kollega satte oss på en båt (jo faktiskt!) och turade fram och tillbaka över sundet mellan Sverige och Danmark några timmar medan vi smidde jobbplaner och smorde kråset med god mat. Sååå välbehövligt. Men samtidigt fick jag ju inte gjort nåt hemma den kvällen... 








Tillbaka till Loppan och julpyntshetsen. Den mesta av julbelysningen kom upp en eftermiddag tidigare i veckan (tack, maken!) Igår sov hon över hos en kompis. Och på kvällen ringde hon hem tre gånger (!) för att undra om jag hunnit sätta upp julpyntet. Lilla hjärtat... 💗








Nu är det lördagskväll och ja, en del adventspiff har hunnit upp. Trädgården glittrar av julbelysning. Fick som vanligt kompletteringshandla eftersom en del slingor verka ge upp under sommarvilan på vinden. Märkligt det där. Nåja, nu är de på plats. Har lite kvar att göra imorgon när det är ljust, måste till exempel putsa fönster på ovanvåningen innan jag sätter upp adventsljusstakar. Sen är basen klar. De närmaste veckor kommer det smygas in lite mer jul lite pö om pö. Det allra juligaste är liiiite tidigt att få upp, tycker jag. 



På bilderna här ser ni hur det såg ut på Loppans rum tidigare idag när hon kom hem från övernattningen hos kompisen. Hennes respons? Hon var jättenöjd, men efter fem minuter hörde jag "Ska vi baka nu, mamma?" "När ska vi baka?" "Jag vill baka!"



Julfantast var det ja. Som jag närt vid min barm. Min lilla loppa. 💙




Inga kommentarer: