torsdag 6 juli 2017

Home away from home...







Om man hyr hus och inte bor på hotell när man är på semester, så får man köra lite normalt vardagsliv även på bortaplan. Eller normalt och normalt, det KÄNNS annorlunda, även om det är normala hemmasysslor fast i ett annat land.








Jag älskar  att gå i mataffärer i andra länder. I Frankrike har jag två favoritbutiker. Auchan och Carrefour. Gigantiska matbutiker, fast de har även teknikprylar, hushållsprylar, porslin, lite kläder, skor och uuuuunderbara ost- och delikatessdiskar. Det tar flera timmar att gå igenom butikerna. 



Nu har vi varken hittat Auchan eller Carrefour i trakterna där vi bor, men väl några andra matbutiker. Euro-spin och Coop. Lite kul att det finns matbutiker här som heter Coop. Vår engelska värdfamilj (som kommer få ett helt eget inlägg tillägnat sig så småningom, helt fantastiska) uttalade det Co-op. På engelska alltså. Tur jag kommer säga det hemma framöver. Haha, låter kul. Eller åtminstone lättare än Coop på skånska... 



Nåja, tillbaka till vardagssysslorna.








Matshopping. Inte bara utbudet i mataffären har inspirerat till en hel del hemmamatlagning, utan även miljön där vi bor har inspirerat till att laga mat och äta hemma på altanen. Eller på mattan i allrummet... återkommer till det i ett eget inlägg. 









Inser när jag tittar noga på de här bilderna att det inte är jättemycket nyttig mat i den där kundvagnen... Just den dagen shoppade vi nog loss på godsaker. Chokladcroissanter... lite godis... chips...








Men även lite nyttigheter som nektariner och vattenmelon. Så goda och söta här, bägge fruktsorterna.




Till vardagssysslorna hör också att tvätta underkläder i handfatet på toaletten, men det bespar jag er bilder på. Jag tog så klart inga bilder på det! Även om jag fotograferar allt och mycket, om ni frågar familjen. 



Men det här fotograferade jag:








Den absolut tråkigaste vardagssysslan som vi inte gör hemma till vardags. Handdiskning.








Men det underlättade lite att jag älskade porslinet. De fina blå skålarna och de blårandiga tallrikarna. Åhhh, så fina.... Har haft vilda tankar sen jag kom på att smyga ner dem i packningen... 




Inga kommentarer: