söndag 16 juli 2017

Boktips!






(bildkälla: pinterest.com)



Jag har så svårt att prioritera läsning till vardags. Jag har alltid läst mycket, men de senaste åren har det blivit allt mindre av den varan. Förutom på semestern. Då tar jag mig tid och då kan jag fokusera. Framför allt när man sitter flera timmar i bilen. Jag har varvat att lyssna på poddade sommarprogram och läst böcker. 



Här kommer några av böckerna jag läste och som jag rekommenderar:











Elizabeth har inte lång tid kvar. Och hon vet att hennes 34-åriga dotter Brett inte är lycklig, trots ett på ytan perfekt liv med pojkvän, jobb och lyxig lägenhet. Hur ska Elizabeth kunna hjälpa sin dotter? 

När testamentet efter Elizabeth ska läsas upp räcker advokaten Brett en gulnad papperslapp. Det är en lista med de livsmål Brett skrev ner som tonåring och som hennes mamma sparat och nu ber henne uppnå: allt från att förälska sig och skaffa barn till att bli lärare och lappa ihop förhållandet till den frånvarande pappan.

Men hur ska det gå till? Vägen till att bocka av listan visar sig vara lång, slingrande och oförutsägbar.




En feelgood-bok. Jag som är en list-människa är så klart fascinerad.










Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö. Vad ska hon göra under de månader hon har kvar? Hon har ju så mycket som hon inte har hunnit med. Så hon gör upp en lista över saker hon vill göra och uppleva innan hon dör. Högst upp på listan står att vara tillsammans med en kille.




En ren tillfällighet att det även i den här boken finns en lista! En fin berättelse, trots sorgligt tema, men såå vacker.










Alex är på väg till barndomstorpet i Värmland för att hämta hem sin mamma, som stängt in sig på sitt rum och druckit flera dagar i sträck. I hemlighet har han redan kontaktat ett behandlingshem för alkoholister. Han när ett hopp, för någonstans djupt inom honom finns ljusa minnen. Minnen av en kärleksfull och närvarande mamma. Vad var det egentligen som gick fel mellan dem? 




Alex Schulman har ett språk och ett sätt att berätta som är fantastiskt. Älskade hans bok Skynda att älska som handlade om hans uppväxt med en känd och karismatisk pappa, TV-profilen Allan Schulman. I den här boken, Glöm mig, handlar det om mamman, även hon känd; Lisette Schulman. Naket, nära, öppet. Vackert.











Å ena sidan är tiden konkret: klockan som oundvikligen tickar framåt, sekunderna som går. Å andra sidan är tiden obegriplig. Ett år kan passera i rasande fart, ett kort ögonblick av fasa kan vara i en evighet. Tiden är en gåta, att försöka förstå den är att försöka förstå livet. 

Alex Schulman och Sigge Eklund beskriver en samtid där vi alla är vilsna i tiden. Kanske beror det på att hela tidsbegreppet är en illusion, att vi missförstått något viktigt; att tiden inte alls är kronologisk. 




En massa klokheter och en bok som väcker tankar. Men jag fick läsa den i omgångar, det gick inte att sträckläsa den. En del avsnitt kräver lite eftertanke och man måste smälta det man läst. Men jag rekommenderar den! 





Inga kommentarer: