fredag 31 mars 2017

Smile - you´re on candid camera?



Ibland överträffar verkligheten dikten. Med allt elände som händer i världen. När man läser morgontidningen om elände som hänt och händer och som påminner om sånt man sitter och tittar på i amerikanska och brittiska deckare. Typ.



Ibland överträffar verkligheten dikten i mindre saker. Vardagliga saker. Sånt som gör att man undrar om det finns en dold kamera nånstans. Att man liksom är utsatt för ett skämt och det finns en dold kamera nånstans och att det strax kommer hoppa fram ett tv-gäng som ropar "Smile, you´re on candid camera!"





Som häromveckan. När jag skulle köpa ballonger till sonens födelsedag. I affären fanns en hel vägg full av sifferballonger. I silver och i guld. Och eftersom det var siffror så fanns det alltså 10 gånger 2 varianter. Från noll till nio i silver och från noll till nio i guld. Upphängda på en hel vägg. Huller om buller. Så att leta fram rätt siffror (jag passade så klart på att köpa till familjens övriga jubilarer när jag ändå var där, så jag skulle ha två ettor, två nollor och två femmor. 



Kan ni se det framför er? Jag står och bläddrar bland överfulla ställ, och det rasslar ner ballongförpackningar på golvet. Jag plockar upp, hänger tillbaka, de ramlar ner, jag plockar upp, hänger tillbaka, de ramlar ner... ja, ni fattar. 



Svettigt värre. Till slut gav jag upp. Lyfte av en drös med ballongförpackningar i taget och lade dem på ett bord bredvid. Letade fram mina sex paket och gick till kassan. I kassan berättade jag så klart att jag stökat till det för dem. Expediten skrattade igenkännande så jag var nog inte den första.



Förstår ni nu vad jag menar med dolda kameran-ögonblick? Häromdagen hände det igen. Steg ur bilen, det var helt torrt på marken runt bilen men en bit från bilen var där en liten vattenpöl. En, bara en. Runt omkring var det helt torrt på marken. Pölen var ca 40 x 40 i storlek ungefär. Ungefär så stor som en handväska.  Hur vet jag det? Jo, för visst sjutton råkade jag tappa min handväska rakt ner i den enda vattenpölen! Djup var den visst också, för väskan blev rejält blöt. Bara att låtsas som ingenting, plocka upp den blöta handväskan och hänga den över axeln. 


Men alltså??!!



(bildkälla: pinterest.com)




Inga kommentarer: