tisdag 7 mars 2017

Minnen från ett skolkök anno dazumal



Igår när jag höll sonen sällskap i köket under hans bakläxa, pratade vi om hemkunskapslektionerna när jag var i hans ålder. En massa minnen dök upp. 






Som när jag skulle göra muffins och hade fyllt alla muffinsformar och vände mig om och såg kastrullen med smält smör... Som jag alltså glömt blanda ner i muffinssmeten. Jag skrapade alla formarna ner i skålen och började om. Till hemkunskapsfrökens stora förtret, eftersom formarna var dyra och de inte gick att återanvända. 








Som när jag jag råkade tappa en hel rulle aluminiumfolie och den rullade upp sig och for över hela skolköksgolvet. Som by the way nog inte var superrent. Till hemkunskapsfrökens stora förtret rullade jag ihop den, numera lätt tillknycklade, och säkert också lite dammiga, folierullen. 






Som när vi skulle baka finska pinnar och vi fick klippa och klistra ihop pappersrör som degen skulle dras igenom, så alla kakorna hade exakt samma storlek.






Eller den måndagsmorgon vi kom in i skolkökslokalen och det luktade apa för att nåt busfrö - man var busig även på den tiden - hade gömt en djupfryst kyckling i ett köksskåp. Ni kan tänka er hur det luktade, va? Kycklingen hade tinat, det hade droppat ut genom köksskåpet ner på diskbänken. Ööörk.







Sonens hemkunskapsfröken verkar vara lika sträng som min.
Inte säkert nån av dem hade godkänt de syltkakor jag gjorde i helgen...








Loppan gjorde alldeles perfekta hallonpluppar i sina kakor, medan jag kladdade rejält med körsbärssylt... 




Inga kommentarer: