söndag 11 december 2016

The devil is in the details - Hur man misslyckas med en julig tiramisu, som ändå blir smarrig







Hade det här receptet i mina gömmor och tänkte provlaga det inför kommande julfestande. Jag älskar tiramisu, så det var givet att testa. Jag kan väl säga som så att jag är glad att jag testade. I god tid.







För inte blev de presentabla att ta med på en knytjulfest precis...



Men jag delar gärna med mig av receptet, för vet ni, när jag skrev av det så upptäckte jag varför de inte blev så snygga. Jag gjorde ju fel! Jag läste inte receptet tillräckligt noga. Istället för att vispa en äggvita, vispade jag fyra! Jamen, jag skulle ju ha fyra äggulor. Då läste min logiska - eller sparsamma - hjärna receptet som att jag skulle använda alla fyra äggvitorna också. Men nej, det ska man alltså inte. Fyra äggulor och en äggvita.



Jag tror nog att det får bli en annan efterrätt till jul, för även om jag upptäckte varför det blev fel och de ju faktiskt var väldigt goda ändå, så har jag nog tappat lusten att göra dem en gång till. Åtminstone den här julen. Kanske nästa.



Men jag spar receptet och förmedlar det med värme vidare. För som sagt, även om jag gjorde fel var de goda, så jag kan tänka att de blir ännu godare när man gör rätt.  Pepparkakigt med en liten liten ton av rom plus en frisk syra av citron i fluffet. 



HÄR hittar du receptet. Lycka till! Och stressa inte ta inte av dig läsglasögonen när du lagar dem!




Inga kommentarer: