måndag 12 december 2016

Mannen bakom mannen


Ted Gärdestad är sååå förknippad med min barndom. Han var stor på sjuttiotalet och jag som lyssnade mycket på radio när jag var liten hörde honom ofta på radion. Och jag minns att jag fascinerades över texterna i hans låtar. 








Som vuxen har Ted fortsatt sätta avtryck. Och tydligen har det gått i arv. Dottern kan texterna och låtarna utantill på de mest populära låtarna. Och den där sommaren för några år sen när vi var i Frankrike och skruvade upp ljudet på radion i bilen, skruvade ner bilrutorna och skrålade med i Teds låtar.  Idag kan jag inte höra Sol, vind och vatten utan att förflyttas till Frankrike...



Eller till nåt år ännu tidigare, när jag satt i regnet på en gräsmatta och lyssnade på en fantastisk cover-konsert.



I lördags såg jag Så mycket bättre på TV4, där Teds musik tolkades och hyllades. Och som det berörde och rörde mig. Vilken talang och vilket livsöde. Men jag tror faktiskt att det som berörde mig mest var hans bror Kenneth. Inte bara syskonkärleken mellan honom och Ted, utan mest för att jag plötsligt insåg vilken storhet Kenneth är. För det är ju texterna som berört och berör mig mest. Och visst, sättet som Ted framförde dem. Men texterna! Det var ju Kenneth som stod för dem.






Så glad att han också blev hyllad i programmet. För tänk vad han stått bakom. I skuggan. Denna fantastiska låtskrivare.



Missade du avsnittet? HÄR kan du titta på det. Och njuta. Var beredd med näsduken bara.



(googlade bilder, bildkällor okända)



Inga kommentarer: