torsdag 15 december 2016

Jul i vårt hus, del 1


Låt oss titta på lite hur julen ser ut i vårt hus i år. Vi börjar med hall och kök.






Välkommen! Ja, inte in på toaletten, som den här dörren leder till, utan hem till oss. 






I hallen möts man av barnens dagispysslade änglar. Tyvärr har jag varit både glömsk och slarvig för jag minns inte vem som gjort vilken ängel och när, och inte heller har jag gjort nån notering på dem. Men det gör dem inte mindre fina för det. Hedersplats i hallen, hälsar gäster - och oss - välkomna hem.






Det här är en annan dörr. Ut i grovköket, från köket. Hopplös att fotografera ser jag. Syns det hur stökig diskbänken är, när den speglar dig i rutan? Pinsamt, ja ja. Men ni ser i alla fall inte min spegelbild...



Där ute i grovköket finns inte bara världens tvättberg utan även min hemliga gömma med julklappar. Tillträde förbjudet för alla utom mig. Fast i och för sig är det bara jag som brukar bege mig ut där i grovköket, bland tvättberg...






Mer barnarbete. Loppans luciatåg. 






Såååå fint. Undrar om det inte är mitt finaste julpynt. Med Tiffanytärnan.






Pepparkaksburk, bevakad av en gottegris. Hrm... gottegris var ordet. Den här burken både fylls och töms ett antal gånger under december...






Undrar vad det ligger i den här burken?



Stjärnan bakom burken är också egentillverkad. Dock inte av barnen. Det var jag som gjorde den, genom att dekopagedekorera en pappstjärna, på ett av barnens dagisjulfester för något år sen. Saknar traditionen från barnens dagis. Varje år var det julfest med pyssel på agendan. För föräldrar och personal. Så himla mysigt. 






Inga tomtar? Jomenvisst har vi det. Numera är det väldigt otrendigt att julpynta med tomtar, men visst finns det tomtar hos oss. Både på loftet - hehe - och i inredningen. 



Tomten på väggen gjorde sonen när han gick på dagis. Inte bara Loppan som varit/är pysslig.



Och den där julkalendern som står lutad över tidningstunnan, den är årets hit. Med blandat godis, inte bara små chokladbitar som i en traditionell julkalender. Nästan som ett kinderegg, tre överraskningar i en. Dels att det är gott godis, dels att det är varierande, dvs olika sorter varje dag och dels att det har blivit en sport mellan barnen att gissa dagens innehåll. Min egen hit är den här. Supergoda lakritsöverraskningar. Det var ett fynd för 80 kr i matbutiken. Skulle man kunna ta några hundralappar för i fingodisbutiken.



Japp. Det var lite av julen i vårt hus det här. Precis som julpyntet smygs in i huset, så smyger jag in det även här. Lite då och då. 



Fortsättning följer.



Inga kommentarer: