måndag 11 mars 2024

Selfie om sociala medier

Måndag och veckans selfie-tema är Sociala medier. 


På vilka sociala medier är du aktiv?

Jag har den här bloggen och en med mina favoritrecept. Jag läser ett litet antal bloggar troget. Jag har dåligt samvete för att jag är så dålig på att kommentera hos andra... Men till mitt försvar säger jag att det är för att jag oftast läser i mobilen och det är lite meckigare att skriva kommentarer då.

Jag har ett instagramkonto men jag är inte alls lika aktiv på att göra inlägg som jag var i början. Men jag skickar en massa memes via DM till maken! Och han till mig. 

Linkedin använder jag dagligen. Jobbar på att vara mer aktiv med inlägg och kommentarer, men det är väldigt varierande. Läser gör jag dagligen. Flera gånger om dagen. Jag ser det som viktigt i mitt jobb som konsult.

Jag pinnar inspiration på pinterest, men jag tappade lusten lite när det började fyllas av reklaminlägg. Jag är inte längre jätteaktiv där.

Jag har raderat mitt snap chat-konto och jag har inte saknat det en enda gång. Facebook och Twitter har jag aldrig haft.

Är sociala medier något du har nytta av eller är det ett nöje?

Nytta OCH nöje, skulle jag nog säga. Linkedin har jag nytta av i jobbsammanhang. Bloggar är rent nöje. Instagram skulle jag nog säga är en kombo av nytta och nöje. Det är inspiration, humor, lifehacks och nyttigt igenkännande. Ibland känns det väldigt tryggt att se instagraminlägg/memes om egenheter/vardagssituationer där man känner igen sig. Skönt att se att man inte är ensam om att reta sig på familjemedlemmar som sitter för länge på toaletten eller samlar disk på sina rum och sånt. 

Är du en podd-lyssnare? Någon favorit i så fall?

Jag är ingen jättestor podd-lyssnare. Men jag lyssnar regelbundet på den HÄR och den HÄR podden. Rekommenderar bägge.

Går du in i något chattform om särskilt ämne? 

Eh... vad är ett chattforum? Var hittar man såna?

Hur har sociala medier påverkat din konsumtion av andra massmedier?

Jag vägrar släppa min analoga morgontidning! Jag tycker jag sitter tillräckligt mycket med skärmar så jag njuter av att börja dagen med att prassla med min papperstidning. Njuter så länge det finns möjlighet till det, gissar att papperstidningar snart är ett minne blott. Till klimatförsvar säger jag att jag återanvänder tidningen genom att dela den med min mamma. Hon får läsa tidningen med några dagars förskjutning, jag lämnar en hög tidningar till henne en eller två gånger i veckan.

Om du ser tillbaka ett år eller två - har du ökat eller minskat din närvaro i sociala medier?

Usch, det vill jag inte tänka på. Säkert ökat. Jag VILL minska mitt scrollande, men det är grymt beroendeframkallande. 


1 kommentar:

Klimakteriehäxan sa...

Mycket intressant att läsa dina svar! Att Linked in är bra när man jobbar har jag full förståelse för. Och av de två poddar du pekar på har jag provlyssnat på den ena (Alex och Sigge) och funderat på att testa Ugglorna.
Kul att du som jag inte vill vara utan "riktig" tidning. Jag väljer att inte bekymra mig om just den pappersåtgången!
Chattforum - är det kanske mest eller rent av bara på FB man har "grupper" med speciella gemensamma intressen?