måndag 19 februari 2024

Selfie - om tårar





Lånar en Selfie-lista härifrån. Veckans tema tårar


Den boken fick mig att gråta
Minns tyvärr inte. Men så är jag också värdelös när det gäller böcker. Jag kan minnas  att jag läst en viss bok och att jag tyckte den var bra, men jag har oftast väldigt svårt att minnas vad den handlade om... Galet. Kan det bero på att vi har fem Billybokhyllor fulla med böcker..? Men jag har tyvärr blivit väldigt dålig på att läsa på senare år. 

Den filmen fick mig att gråta
Andarnas hus och Broarna i Madison county är två filmer som fått mig att fulgråta så jag bokstavligen skakat i biosalongen. Disneyfilmen Coco får mig också att gråta. Saknar min mormor nåt vansinnigt när jag ser den. Den enda Disneyfilmen som jag inte somnar till.

Den nyheten fick mig att gråta
Minns att jag grät när jag hörde att Diana gått bort.

Den sporthändelsen fick mig att gråta
Tycker det är lika pinsamt varje gång, men när svenska nationalsången spelas i samband med en sporthändelse får jag alltid kämpa med tårarna. 

Den låten fick mig att gråta
Abbalåten Slipping through my fingers. Framför allt i Strömstedts fantastiska svenska översättning Kan man ha en solkatt i en bur. Dottern som blir sjutton i höst älskar Mamma Mia-filmen och hon har sett den hundra gånger och blir också lika rörd som jag varje gång hon hör den.

Den kaffetåren är den bästa
Morgonkaffet. Som allt kaffe ska det vara starkt och svart, men bästa kaffetåren är morgonkaffet på helgen. Allra bäst om den intages i trädgården på sommaren. 






4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Dianas bortgång var ledsamt. Te på morgon och kaffe efter lunch.

Hannas krypin sa...

Dianas bortgång var otroligt sorglig. Jag dricker inte kaffe, tycker inte att det är gott.

Klimakteriehäxan sa...

Den ABBA-låten älskar jag också, hade den med i en SELFIE tidigare:
https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2024/02/selfie-om-karlek.html
När Diana dog kändes det ruggigt, bilden på sönerna bakom kistan etsade sig fast. Fortsättningen på storyn har kanske inte blivit den allra bästa ...
Och visst, nationalsången kan också reta i tårkanalerna!

Paula sa...

Jag läser mycket, o för att komma ihåg vad jag läst så noterar jag alla lästa böcker och ger dem betyg, de hamnar också i min blogg. Men liksom du har jag ett dåligt minne, även böcker jag tyckt mycket om o som fått toppbetyg kan helt försvinna från min radar.
Jag får ståpäls när jag hör Finlands nationalsång, trots eller kanske just för att jag bott i Sverige större delen av mitt liv men ändå är Finland mitt fosterland. Sveriges nationalsång reagerar jag också på, men inte lika starkt.