fredag 19 augusti 2022

Ännu ett Sommar att lyssna på!

 

Vi närmar oss slutet på radioserien Sommar i P1 och det kommer en sammanställning med min utvärdering här så småningom, men i väntan på den kommer här ett tips. 

Ni
Måste
Lyssna

Det
Här
Avsnittet
!




Fredrik Brandão Jönsson


"Fredrik Brandão Jönsson arbetar som journalist och författare från Rio de Janeiro, där han är bosatt sen 20 år. Han är Dagens Nyheters korrespondent i Latinamerika, men skriver även för Sydsvenskan och fotbollsmagasinet Offside. Henrik är utbildad verkstadsmekaniker, men sadlade om till journalist och var med om att starta nöjesbilagan Expressen Fredag i mitten av 90-talet. Under fotbolls-VM i Brasilien 2014 blev han känd hos den breda publiken som expert i SVTs sändningar. 2020 gav han ut sin fjärde bok "Där solen aldrig går ned", som skildrar den portugisiskspråkiga världen utifrån de sju dödssynderna".

källa: sverigesradio.se


I sommarprogrammet pratar han bl a om att bryta upp och jaga drömmen, men också om längtan hem och bort igen och hem igen. Personligt och stundtals rörande, humor och självdistans, allt som jag efterlyser i ett sommarprogram. Jag har länge läst och gillat hans krönikor i Sydsvenskan och sommarprogrammet gjorde mig definitivt inte besviken. Dessutom pratar han mitt modersmål, skånska. Bara en sån sak!

Du hittar programmet HÄR.


Inga kommentarer: