lördag 14 oktober 2017

Röja på en lördag







Vad pysslar jag med, denna oktoberlördag, undrar ni kanske? Jo, jag har passat på att ge mig på Loppans rum. Efter att ha bett henne oändligt antal gånger att röja sitt rum fick jag imorse nog. Det. Såg. Ut. Som. Ett. Bombnedslag. Där. Inne. 



Hon kommer aldrig reda ut att röja därinne. Visst, det finns en pedagogisk poäng att låta henne göra det själv, men det finns också gränser för vad man står ut med. Nu passar jag på. Hon har cyklat till en kompis. (Kan tänkas ivrigt påhejad av mig att de skulle leka hemma hos kompisen och inte här...) och jag har tagit fram sopsäckar. Japp. Nu åker MacDonaldsleksaker och tomma toarullar och pappersklipp och trasiga gummiband och halvfärdiga teckningar och gud vete allt man hittar därinne ut. Och jag passar samtidigt på att plocka undan leksaker som jag vet att hon inte lekt med på vääääldigt länge. Typ år. 



Andas in. Andas ut. Rensa i röran.






Förresten, att röja på en lördag har fått en helt annan betydelse när man är vuxen och har barn...




Inga kommentarer: