söndag 1 november 2015

Trädgårdsarbete och trädgårdstankar


1 november.




Och vi lyckades äntligen tajma väder och ledig tid att få gjort lite trädgårdsarbete. 


Klippt ner några perenner och rensat och rensat och rensat. Ogräs och pinnar och annat skrafs. I våras grävde vi upp fyra styck Arkitekter från helvetet bokharabindor (aka Arkitektens dröm) och jag pillade ut alla tolvmeters grenar som nästlat sig in mellan plankorna i vårt staket, men på nåt märkligt sätt var staketet nu fullt att torra grenar inflätade mellan staketplankorna. Tror i och för sig att de tillhör grannen som - tyvärr - har kvar Bokharabindor på sin tomt. Men hur de överlever till våren vete sjutton, för nu klippte jag bort alla grenar på min sida... 

Förutom att ha klippt ner grannens växter, hrm, har jag alltså även klippt ner några av mina egna nervissnade perenner och räfsat löv nåt så makalöst. Och träden är halvfulla med löv som ännu inte blåst ner, så det arbetet lär jag få göra en gång till i höst. Snacka sisyfos...




Men gräva ner fler lökar tänker jag inte göra. Nu har jag äntligen fått ner två påsar pingstliljor och tror ni inte att jag lyckades gräva bland befintligt lökbestånd så jag tror att jag pajat några av lökarna som redan låg i jorden sen förra hösten... Jag gillar inte att plantera vårlökar. Av bland annat den anledningen. 

Medan jag pysslade med att fylla trädgårdstunnan så monterade maken ner sommarmöblerna plockade undan dem. 

1 november. 
Nu går det snabbt. Snart dags att börja fundera på julgran. 
Jisses... 




Inga kommentarer: