lördag 14 november 2015

Fragmenterade filmminnen


Jag och filmer. Och böcker också för den delen. Jag kan se en film eller läsa en bok och tycka att den är fantastisk. Men efter ett tag glömmer jag bort handlingen. Och kan i bästa fall bara komma ihåg att jag sett filmen eller läst boken och att jag tyckte den var bra.

Blir lite tokigt ibland om jag ska rekommendera nåt och jag inte kan svara på frågan om vad filmen eller boken handlar om. Det enda jag minns är som sagt att jag sett eller läst och att jag gillade. 

Tokigt. 

Ännu tokigare blev det när maken och jag satte igång och kollade en film häromdagen och jag var helt övertygad om att jag aldrig sett filmen. Men det dök hela tiden upp glimtar i filmen som jag tyckte mig känna igen. Inte som "jamen denna filmen har jag ju sett, det var ju det här det handlade om!" Det kändes snarare som en konstig de ja vu känsla. 

Men ju längre in i filmen jag kom desto mer tvivlande blev jag på om jag verkligen såg filmen för första gången. Vad jag gjorde för att ta reda på om jag sett den eller ej? Jag googlade så klart här på bloggen!

Och kan nu konstatera att en film som jag rekommenderade varmt för fem år sen tydligen fullständigt försvunnit ur mitt minne. Eller bara lämnat små fragmenterade minnesbilder kvar. 

Nåja. Jag rekommenderar väl den igen. Den är bra! Det är bara mitt minne som är lite opålitligt. 




Men vilken tur att jag har bloggen... 

Oxh vilken tur att jag sällan kommer ihåg slutet på filmer och böcker. Jag kommer ju aldrig ihåg vem mördaren var, till exempel!




Inga kommentarer: