torsdag 12 september 2019

Tillbakablick till tyska hotellfrukostar


Det känns som en evighet sen vi var iväg på bilsemester i Tyskland, men jag har ju fler bilder, så vi fortsätter väl. Egentligen ingen dum idé att dra ut på det så här, att titta på bilderna. Man kan behöva lite sommartillbakablickar så här i slutet av sensommaren. Eller var vi nu befinner oss årstidsmässigt. Mitten av september! 


Semestermässigt befinner vi oss i Tyskland. Som sagt. Vi fortsätter väl vår resa. Vi började i Göttingen, där vi åt gott, besökte en skejtpark och badade i hotellpoolen. Sen fortsatte vi till Stadecken, där jag kände mig som Miss Marple bland blommiga väggar och möbler. Vi stannar en liten stund där, tycker jag, innan vi fortsätter vår tyska turné.







Jag blev ju så förtjust i ett av våra rum, där det fanns ett alldeles förtjusande litet frukostbord vid en fransk balkong. Nästan så jag ville beställa upp frukost på rummet. Men det gjorde vi inte. Och det var vi glada för.








För kolla här vilket fint frukostrum som välkomnade oss!







Vad är det med hotellfrukostar som gör de så lockande att fotografera? Eller är det bara jag? Jag kan liksom inte låta bli. Så här är en hel drös bilder från våra frukostar, där i det blommiga Miss Marple-hotellet.







Åh... bedårande söta bakverk. Både utseendemässigt och smakmässigt.






Alltså kolla bara. Sötaste lilla blåbärsmuffinset.






Perfekt och typisk tysk frukosttallrik. Och den där Sauerkirschmarmeladen. To die for! Supersmarr!






Ingen frukost utan morgontidning. Om inte annat så blev det en snygg bild...






Men den här rubriken var ju lite kul. Wer immer trinkt, stirbt nie. Den som alltid dricker, dör inte. Nu orkade jag inte läsa hela artikeln, så jag kan inte tyvärr inte bjuda på några tyska klokheter.






Men kolla, jag hittade lite tyskt skvaller!







Och tysk komik i serieformat.






Apropå frukost så fick vi den här söta marmeladburken i avskedspresent när vi checkade ut. Gjord på bär från trädgården. Det var ju ett Garten (= trädgård på tyska) hotell.


Stadecken hette den som sagt, orten med det söta lilla blommiga hotellet. Som gav bort marmelad när man checkade ut. Och som låg på lagom utflyktsavstånd till några andra små mysiga städer. Mer om det i nästa Tysklandsinlägg.




Inga kommentarer: