tisdag 17 september 2019

Friterade risottorester






Har du fått rester över efter gårdagens risottomiddag? Perfekt! Då kan du laga Arancini. Italienska friterade risottobollar. Om du har tid och tålamod, vill säga. Tar lite tid, men är så värt det. Har länge tänkt laga det, men det har liksom inte blivit av. Förrän i helgen.



 Nu hade vi för en gångs skull väldigt mycket rester så det tog extra mycket tid, och man orkar inte äta så många, men det var i vilket fall som helst värt att testa. Om inte annat så var jag superimponerad av mig själv att jag lyckades. Och att jag vågade fritera i en gryta, det har jag aldrig gjort förut. Men det gick bra. Med hjälp av ett par extra händer och extra ögon gick det bra. Maken fick assistera. Hade nog inte fixat det om jag varit ensam vid spisen. 







Det här behöver du:

Risotto - kall
Ägg 1-3 st
Mjöl, ca 1-2 dl 
Pankoströbröd, ca 3 dl 
Mozzarella, en halv kula



Gör så här:


Blanda ett ägg i din kylskåpskalla risotto och riv ner lite parmesan.


Forma till små köttbullsstora bollar och tryck ner en liten bit mozzarella. 


Sen är det dags att panera. Förbered tre djupa tallrikar, en med mjöl, en med vispat ägg och en med pankoströbröd. Doppa bollarna i den ordningen. Mjöl -> ägg -> ströbröd.


Värm matolja (eller oliv eller raps) i en stor tjockbottnad kastrull eller gryta. 180 grader ska oljan vara när du försiktigt lägger ner bollarna, några i taget. Vänd med en hålslev så bollarna får gyllene färg runt om. Lägg över på tallrik som du lagt lite hushållspapper på, så kan de rinna av. 


Servera direkt och njut! 


Jag hade sparris i risotton och serverade bollarna till kallrökt lax. Suuuupergott! 







Inga kommentarer: