onsdag 11 december 2013

Lussekatter, lussebullar och lusse...nallar



I eftermiddags fick jag hjälp av Loppan att baka inför Lucia. Man måste ju ha lussekatter till Lucia, eller hur? Jag är själv inte jätteglad för lussekatter, men resten av familjen älskar såna. Jag gillar dem alldeles nybakta eller i den här formen




Hon är duktig, Loppan. Vi är ett bra team när vi bakar. Jag rullar längderna och hon rullar ihop dem till S.




Hon kan det här nu.




Min mormor har alltid bakat gigantiska lussekatter och hon brukar kommentera att mina är så små. Men jag tänker att om de är små kan man unna sig många... 




Efter ett tag tröttnade Loppan på att göra S.




Och hon släppte loss kreativiteten. 




Istället för en lussekatt blev det en lussenalle! 
Nästa gång tror jag minsann att hela satsen blir lussenallar istället för lussekatter. 



Fast. Man får inte missa att göra världens godaste sockerbullar när man ändå bakar med lussedeg. Så här gör man:

Gör helt vanliga släta bullar av degen. Inga russin! Under tiden de gräddas blandar du lite ljus sirap med en skvätt vatten. När bullarna har svalnat lite doppar du ovansidan av bullen i sirapsblandningen och sen strör du socker och kanel på det. Och sen äter du! De ska ätas direkt. Alldeles ljuvligt gott! Jag lovar. 


Jag måste ha varit galen som lade
ifrån mig en halväten bulle för att ta ett foto
när maken håller i en bulle...


Förresten, om du mot förmodan inte skulle orka äta alla runda bullar som sockerbullar, så frys in bullarna som är de är - utan sirap, socker och kanel - och gör semlor av dem vid tillfälle. Saffranssemlor går inte av för hackor de heller. 

Receptet? Det finns här.


Inga kommentarer: