söndag 22 december 2013

22 december




(eget kollage med bilder från pinterest.com)



Hade tänkt göra ett inlägg med sista-minuten-boktips och bläddrade i bloggen under kategorin böcker för att se vad jag läst under året. Skandalöst! Jag har ju knappt läst några böcker. Jo, om man inte räknar kurslitteratur då. Hoppas nästa år bjuder på fler skönlitterära lästillfällen.


Så i stället för boktips kommer här ett bakrecept.









Julig tigerkaka, kan det vara nåt?

1/2 pkt saffran
1 sockerbit
200 g rumsvarmt smör
3 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
rivet skal av en apelsin
2 msk kakao
100 g grovhackad mörk choklad
1 msk vatten


1.

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform som rymmer 1,5 liter.


2.

Stöt saffranet och sockerbiten i en mortel.


3.

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda ner i smeten.


4.

Dela smeten i två delar. Smaksätt den ena med saffran och apelsinskal. Blanda i kakao, choklad och vatten i resten av smeten.


5.

Bred ut den ljusa smeten i formen. Blanda slarvigt ner den mörka smeten i den ljusa.


6.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen 55-60 minuter. Känn med en provsticka att den är genomgräddad.


Låt kakan svalna något innan den stjälps upp och låt den kallna under formen.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Men du ska veta att dina boktips är uppskattade. För en månad sedan kollade jag igenom samtliga och beställde 5 av dem på nätet. En härlig hög som jag nu har börjat ta mig an. :-) KRAM från Kiruna.

smile sa...

Härligt! Vad glad jag blir. Enjoy!

smile sa...

Härligt! Vad glad jag blir. Enjoy!