söndag 4 januari 2009

Fyra stadier av julångest

Konstaterar att jag varje år går igenom fyra stadier av julångest och det har blivit tradition att följande repliker utväxlas i huset kring juletid:
  1. Vid advent. När allt ska fram. "Jisses, var ska vi ha plats för allt detta?" "Jisses, så mycket julpynt vi har!" "En kartong till?!!" "Var är ljusstakarna?" "Ett ljus har gått sönder."
  2. Runt Annandagen. "Åh, så mysigt det är!" "Jag vill inte plocka undan julpyntet ännu." "Hur länge kan man ha kvar granen och ljusstakarna utan att skämmas?"
  3. Dagen efter nyårsdagen. "Åh, vad trött jag är på det!" "Granbarr överallt, och det är så stökigt här!"
  4. Dagen då julen väl åker ut. "Jag fattar inte hur vi ska få ner allt i de här kartongerna?!" "Gud, så skönt att bli av med det!" "Kolla så mycket barr!!" "Nu kommer vi hitta barr i huset fram till april."

Nu är jag snart färdig med av-julifierandet. Och bland julkartongerna hittade jag en kartong med påskpynt. Hoppas påsken är sen i år, så jag hinner andas mellan varven här...

UPDATE: Underbart ljust, rent och luftigt när det var klart. Men nu är det kväll och gud så mörkt det blev utan julljusen! Hrm...jag var kanske lite för tidig med att ta bort allt. = Femte stadiet av julångesten. Hör också till traditionerna.
UPDATE II: Det måste vara luckrativt att vara lampförsäljare efter jul...

2 kommentarer:

♥ mamman i huset ♥ sa...

Låter effektivt och bra... Jag har inte hunnit med hälften av vad jag hade tänkt göra under de senaste dagarna utan vi har istället gjort en massa aktiviteter utanför hemmet - men det är ju ganska bra det också eftersom jag ju har tid sedan när skolan börjar. Jag fortsätter ju nämligen min f-ledighet ett bra tag till...

Ikväll blir det dock julgransplundring! Lovely! Jag är såååå less granen!

Kram!

Petra C sa...

Ha ha. Det var bra skrivet! Fast jag kände faktiskt i år att det var för lite pynt när jag började kika i jullådorna. Var på väg ut på jakt efter mer tomtar i butikerna men så åkte vi på magsjuka veckan innan jul.
Mitt tips till dig är att ställa ut ljusstakar för att ändå slippa från mörkret. Det finns ju elljusstakar som inte är så juliga.