tisdag 23 juni 2026

Technology...

 






Fästingfest

Skrev HÄR om den osannolika sannolikheten att jag blev angripen av mitt livs första fästing bara några dagar efter mitt femte TBE-spruta.

Osannolikheterna slutade dock inte där. Ytterligare en vecka senare, blev vi alla tre i familjen angripna av varsin fästing! Nu tänker ni kanske, aha, ni var ute i naturen alla tre! Picknick eller nåt. Nope! Det enda naturbesök där vi alla tre var involverade, OCH i väldigt olika grad, var när vi monterade partytältet i trädgården inför studentfestligheterna.

Mycket märkligt.

Kan det räcka med fästingangrepp på ett tag nu, tack. Insektsangrepp överhuvudtaget. 




Har fullt upp med insektsangrepp i buxbomsbollarna i trädgården... 

Snyft...


söndag 21 juni 2026

Livet 💙

 




Vad gör det väl att det blåser så man känner sig nästan sandblästrad, när det är varma vindar och sommar. 💙Beachlife.






Och vad gör väl en kaffefläck på filten...


Ljud av välbehag

Ni vet den klassiska filmscenen med Meg Ryan i When Harry Met Sally? När de sitter på en restaurang. Jag satt på en restaurang förra veckan tillsammans med mina kollegor och maten vi åt gjorde att vi alla framkallade ljud, förvisso inte i Meg Ryans klass och inte av samma anledning, men jag tror ni förstår. Vi åt mat som var så himmelskt god att det ummades och åhhmades för varje tugga vi tog. Knas  liknelse, men det är den närmaste jag kom på för att berätta om matupplevelsen. 
Det. Var. Så. Himmelskt. Gott. Nåt av det godaste jag ätit. På länge. Nånsin?

Att maten var så god kan vara anledningen till att jag inte har ett enda bildbevis av den. Det var så gott att jag glömde helt bort plocka fram mobilkameran. Men jag önskar jag gjort det så jag kunnat visa vad det var för rätter som gjorde att det lät ljud av välbehag vid vårt bord... 


 



Det enda som fastnade på bild den kvällen var den här flaskan, som ingick i vinprovningen vi var på som uppladdning inför middagen. Gillade både etikett och innehåll.


söndag 14 juni 2026

För hon har tagit studenten... för hon har tagit studenten...



Varje år när det är studentveckor brukar jag ha ett extra observant öga på vädret och jag brukar tänka "oj så synd om alla studentfamiljer" när det regnar. Nu har vi själv varit en sån familj. För visst regnade det. Under två studentveckor regnade det EN enda dag. Just den dagen dottern tog studenten. 

Var det synd om oss? Njae, det kanske det var, men studentskan var nöjd, familjen var nöjd och alla gäster var nöjda. Trots vi aldrig fick sitta i det där tältet vi slog upp några dagar i förväg... 

Men vad var sannolikheten att skyfallet upphörde precis när studentflaken parkerade och det blev uppehåll så hon kunde ta sig hem i nercabbad bil? Magiskt! 

Nu har jag åttatusen bilder att gå igenom och sortera, här kommer ett litet urval.





lördag 6 juni 2026

Preppar

 




och ignorerar att alla pratar om prognos som spår regn nästa vecka...


måndag 1 juni 2026

Före-Efter, Halvvägs-Efter och rekord från tanke till handling

 



Skrev HÄR om trädgårdsprojektet som var en utmaning som hette duga i slutet av april. Vi bytte ut köpeodlingslådor mot hemmabyggda, men det var kanske inte det mest ansträngande projektet. Det var det som växte i rabatten intill lådorna. 






Murgrönan som jag kämpade med att få upp. 






Det var en pärs. Jisses vilka rötter! Att vi haft stenar som gräns mellan rabatt och lådor hade inte synts under all växtlighet.






Jag fick upp det mesta, men det var inte förrän nu i helgen, en månad senare, som vi blev färdiga. Satt och åt frukost med den här utsikten och funderade på hur vi skulle lösa det.






Två timmar senare såg det ut så här. Rekord från tanke, till inköp, till montering. Singel mellan lådorna, metallkant som markerar gräns mellan singel och jord. Jord som döljer de rötter jag inte lyckades få upp... 

(För den som ev reagerar på växtligheten i lådorna i Före-bilden, kan jag berätta att Före-bilden togs i slutet av april och inte i helgen. Extremt långsamväxande japanskt blodgräs.). 






Före - Efter






Bara för att jag älskar Före-Efter-bilder kommer här även en Halvvägs-Efter-bild, tagen i bättre vinkel.



söndag 31 maj 2026

Oväntad hårkur

Jag brukar säga att choklad är nyttigt för själen. Choklad, favoritgodis och favoritkakor. Onyttigt egentligen, men nyttigt för själen, ibland, om du frågar mig. 

Men att godis kunde vara bra för håret var lite oväntat. 





Oväntad skyltning i en butik jag besökte i helgen. 


Vilket liv!

Vilken karl! skulle jag vilja säga. I helgen såg jag hyllningsprogrammet Vilket liv! på TV4 där huvudpersonen var Henrik Schyffert. Rodnar när jag skriver att han var en ungdomscrush, men jag tror att många i min åldersgrupp håller med... Det var han och Robbie Williams. Lika på ett sätt (utseende? utstrålning?) men absolut inte lika på så många sätt. Men tillbaka till hyllningsprogrammet. Se det! Vilken karl, säger jag igen. Inte bara rolig, även driven, strukturerad, och så varm och omhändertagande, vilket vänner och kollegor vittnade om i programmet. 


(eget collage, bildkällor här)


Extra pärlor i programmet var Killinggängets tack-hyllning med långskaftade strumpor och Marie Göranssons kommentar om att hon önskade att hon var 50 år yngre... blink, blink. 


torsdag 28 maj 2026

Så här i examenstider...

Hur gulligt? Mitt mammahjärta brister.



Vad är sannolikheten?

Förra veckan tog jag min femte TBE-spruta. Igår hittade jag för första gången i mitt liv en fästing på benet. 

Gissa hur sugen jag är på trädgårdsarbete nu...


onsdag 27 maj 2026

Skäms nästan lite...


...för att jag dissade den HÄR, när jag läser det HÄR. Vågar knappt nämna att jag ser fram emot att höra nepo-versionen av låten från 1994...




måndag 25 maj 2026

Aldrig trodde jag väl...

...att jag frivilligt skulle sätta mig i en biografsalong i över två timmar och titta på den HÄR filmen. Men det gjorde jag. Och faktiskt, jag höll mig vaken! Och jag tyckte den var helt ok! Pluspoäng på att huvudrollen spelas av Pedro Pascal, minuspoäng att han hade hjälm/mask över huvudet i stort sett hela filmen...  ;-)  Extra plus var den urgulliga lilla "bebisen" Grogu. 




Jag ger den 😊😊😊+


söndag 24 maj 2026

So much to do, so little time...

Har precis hämtat ut min symaskin från service. 

Jag och mina syprojekt...

Ungefär så här...


Det som göms i snö...

Håller på med en massa trädgårdsfix, nu när trädäcket är färdigtbyggt, vi har nya odlingslådor och jag målat ett tjugotal (!) stora krukor. Möblerar om, precis som inomhus. Dvs jag flyttar om krukor, som plötsligt får nya platser och det känns som en helt ny trädgård. Nästan...

Men. Jag har ett dilemma. I ett hörn hittade jag en liten gran som jag köpte i kruka i julas. Typ liten rödgran på en meter. Den var ju käck att ha i trädgården som dekoration under julen. Men vad gör man nu, när det är sommar i antågande och granen fortfarande mår jättebra? Jag har inte jättestor trädgård, så det är svårt att "gömma" den, och hålla den levande, så där lite undanskymd tills det är legitimt att plocka fram den och dekorera den med en liten ljusslinga till advent. 

Men det gör ont i hjärtat att kasta den...



fredag 22 maj 2026

Plötsligt händer det

Apropå studentfix. Satt i matsalen på kontoret imorse och avnjöt fredagsfrukost med kollegorna. Fick frågan hur det går med studentplaneringen. Tio minuter senare gick jag tillbaka till mitt skrivbord och kunde bocka av två stora stressmoment på min att-göra-lista, efter tips från kollegorna.  💙


Sånt jag och dottern googlar på just nu




Ätbara studentmössor! 

Bild- och receptkällor HÄR,  HÄR och HÄR


tisdag 19 maj 2026

Jeg kan godt lide den

Vi fortsätter väl på senaste dagarnas musiktema. Jag såg inte eurovision i år. Men jag har fastnat för en av låtarna, så här i efterhand. Närmaste grannlandets bidrag Før vi går hjem med Søren Torpegaard Lund växer på mig. Vinnarlåten går mig dock helt förbi. 

söndag 17 maj 2026

Leva som guld

Jag har lyssnat på Sveriges VM-låt. Stenströms Leva för alltid. Gillar den. Men om den kommer leva för alltid som en annan svensk VM-låt? Nej, tyvärr det tror jag inte. 

lördag 16 maj 2026

Märkliga musikalgoritmer

Spotify. Jag undrar om det är nåt knas med mitt konto. Eller algoritmerna. Eller om nån annan tjuvlyssnar via mitt konto. Nu har jag fått ett utdrag på vad jag lyssnat på sen starten av Spotify för 20 år sen. Återigen ställer jag mig väldigt undrande till musiken och artisterna som presenteras som min lyssningshistorik. 

Tydligen var jag väldigt sent på bollen. 29 augusti 2021 var min första dag på Spotify. Totalt har jag lyssnat på 8136 låtar. Att Dean Martin var min mest streamade artist förvånade mig lite. Men bara lite. Visst jag har lyssnat på honom. Men kanske inte mest av alla artister jag lyssnat på. 

Men.

Det som verkligen gjorde att jag höjde på ögonbrynen var den första låten jag lyssnade på. Den HÄR. Alltså... whaaat??! Har aldrig nånsin hört talas om varken artisten eller låten. Och det är det absolut ingen musikgenré jag nånsin - medvetet - lyssnat på. 

Hrm... 

Mycket märkligt. 



fredag 15 maj 2026

Lifehack - matlagningsglasögon

 

Senast jag bytte glasögon berättade optikern att glasögon lätt blir slitna om man lagar mycket mat. Matos, när man öppnar ugnsluckan och glasögon blir alldeles immiga ni vet. 

Delar här ett av mina bästa lifehacks. Det var inte jättemycket skillnad på styrka på mina nya och mina gamla glasögon, så de gamla funkar fortfarande. Alltså använder jag dem som matlagningsglasögon!

Perfekt, så sliter jag lite mindre på mina "riktiga" glasögon. Fast de är mer än matlagningsglasögon, jag använder dem även när jag målar eller när jag smort in gojs i ansiktet. 

Varsågod! Ett gratis lifehack från mig. 

Studentförberedelser

 




Dottern förbereder "Klassens..."-tallrikar till sin klass. 32 st. Tur att hon inte ska fixa alla 800 bordsplaceringskort till balen...


torsdag 14 maj 2026

343 36 Älmhult

Kristi Himmelsfärds. Ledig dag. För att inte min dag skulle bli så HÄR, begav vi oss iväg på en utflykt.





Matpaus halvvägs.



Det här var vårt mål. IKEA-muséet i Älmhult. Förra gången jag var där hade jag sonen med mig, idag följde resten av familjen med. 






Kul att se utställningen igen, men jag erkänner. Jag var mest sugen på museibutiken...



Fullt med frestelser som bara säljs just där, i museibutiken, och inte i något av varuhusen.



 

Vad är det ekorren gör i granen??

Det kom upp en märklig nyhetsflash i min telefon igår. 



I Storbritannien släpps virala klipp på ekorrar som gnagar på bortslängda vejps i naturen. Låter nästan som AI-material, men otäckt om det är sant. Tydligen slängs sex miljoner vejps i naturen varje vecka i Storbritannien. What?? 

I artikeln läser jag att nikotin gör smådjur sjuka och ger hallucinationer. I värsta fall kan de dö om de får i sig för mycket nikotin. Men även batterierna i vejpsen är farliga, om djuren börjar gnaga på ett litiumbatteri.

Otäckt.