tisdag 23 juni 2026
Fästingfest
Skrev HÄR om den osannolika sannolikheten att jag blev angripen av mitt livs första fästing bara några dagar efter mitt femte TBE-spruta.
Osannolikheterna slutade dock inte där. Ytterligare en vecka senare, blev vi alla tre i familjen angripna av varsin fästing! Nu tänker ni kanske, aha, ni var ute i naturen alla tre! Picknick eller nåt. Nope! Det enda naturbesök där vi alla tre var involverade, OCH i väldigt olika grad, var när vi monterade partytältet i trädgården inför studentfestligheterna.
Mycket märkligt.
Kan det räcka med fästingangrepp på ett tag nu, tack. Insektsangrepp överhuvudtaget.
Snyft...
måndag 22 juni 2026
söndag 21 juni 2026
Livet 💙
Ljud av välbehag
söndag 14 juni 2026
För hon har tagit studenten... för hon har tagit studenten...
Varje år när det är studentveckor brukar jag ha ett extra observant öga på vädret och jag brukar tänka "oj så synd om alla studentfamiljer" när det regnar. Nu har vi själv varit en sån familj. För visst regnade det. Under två studentveckor regnade det EN enda dag. Just den dagen dottern tog studenten.
Var det synd om oss? Njae, det kanske det var, men studentskan var nöjd, familjen var nöjd och alla gäster var nöjda. Trots vi aldrig fick sitta i det där tältet vi slog upp några dagar i förväg...
Men vad var sannolikheten att skyfallet upphörde precis när studentflaken parkerade och det blev uppehåll så hon kunde ta sig hem i nercabbad bil? Magiskt!
Nu har jag åttatusen bilder att gå igenom och sortera, här kommer ett litet urval.
lördag 6 juni 2026
måndag 1 juni 2026
Före-Efter, Halvvägs-Efter och rekord från tanke till handling
söndag 31 maj 2026
Oväntad hårkur
Jag brukar säga att choklad är nyttigt för själen. Choklad, favoritgodis och favoritkakor. Onyttigt egentligen, men nyttigt för själen, ibland, om du frågar mig.
Men att godis kunde vara bra för håret var lite oväntat.
Vilket liv!
Vilken karl! skulle jag vilja säga. I helgen såg jag hyllningsprogrammet Vilket liv! på TV4 där huvudpersonen var Henrik Schyffert. Rodnar när jag skriver att han var en ungdomscrush, men jag tror att många i min åldersgrupp håller med... Det var han och Robbie Williams. Lika på ett sätt (utseende? utstrålning?) men absolut inte lika på så många sätt. Men tillbaka till hyllningsprogrammet. Se det! Vilken karl, säger jag igen. Inte bara rolig, även driven, strukturerad, och så varm och omhändertagande, vilket vänner och kollegor vittnade om i programmet.
Extra pärlor i programmet var Killinggängets tack-hyllning med långskaftade strumpor och Marie Göranssons kommentar om att hon önskade att hon var 50 år yngre... blink, blink.
torsdag 28 maj 2026
Vad är sannolikheten?
Förra veckan tog jag min femte TBE-spruta. Igår hittade jag för första gången i mitt liv en fästing på benet.
Gissa hur sugen jag är på trädgårdsarbete nu...
onsdag 27 maj 2026
Skäms nästan lite...
...för att jag dissade den HÄR, när jag läser det HÄR. Vågar knappt nämna att jag ser fram emot att höra nepo-versionen av låten från 1994...
måndag 25 maj 2026
Aldrig trodde jag väl...
...att jag frivilligt skulle sätta mig i en biografsalong i över två timmar och titta på den HÄR filmen. Men det gjorde jag. Och faktiskt, jag höll mig vaken! Och jag tyckte den var helt ok! Pluspoäng på att huvudrollen spelas av Pedro Pascal, minuspoäng att han hade hjälm/mask över huvudet i stort sett hela filmen... ;-) Extra plus var den urgulliga lilla "bebisen" Grogu.
söndag 24 maj 2026
Det som göms i snö...
Håller på med en massa trädgårdsfix, nu när trädäcket är färdigtbyggt, vi har nya odlingslådor och jag målat ett tjugotal (!) stora krukor. Möblerar om, precis som inomhus. Dvs jag flyttar om krukor, som plötsligt får nya platser och det känns som en helt ny trädgård. Nästan...
Men. Jag har ett dilemma. I ett hörn hittade jag en liten gran som jag köpte i kruka i julas. Typ liten rödgran på en meter. Den var ju käck att ha i trädgården som dekoration under julen. Men vad gör man nu, när det är sommar i antågande och granen fortfarande mår jättebra? Jag har inte jättestor trädgård, så det är svårt att "gömma" den, och hålla den levande, så där lite undanskymd tills det är legitimt att plocka fram den och dekorera den med en liten ljusslinga till advent.
Men det gör ont i hjärtat att kasta den...
fredag 22 maj 2026
Plötsligt händer det
Apropå studentfix. Satt i matsalen på kontoret imorse och avnjöt fredagsfrukost med kollegorna. Fick frågan hur det går med studentplaneringen. Tio minuter senare gick jag tillbaka till mitt skrivbord och kunde bocka av två stora stressmoment på min att-göra-lista, efter tips från kollegorna. 💙
tisdag 19 maj 2026
Jeg kan godt lide den
söndag 17 maj 2026
Leva som guld
lördag 16 maj 2026
Märkliga musikalgoritmer
Spotify. Jag undrar om det är nåt knas med mitt konto. Eller algoritmerna. Eller om nån annan tjuvlyssnar via mitt konto. Nu har jag fått ett utdrag på vad jag lyssnat på sen starten av Spotify för 20 år sen. Återigen ställer jag mig väldigt undrande till musiken och artisterna som presenteras som min lyssningshistorik.
Tydligen var jag väldigt sent på bollen. 29 augusti 2021 var min första dag på Spotify. Totalt har jag lyssnat på 8136 låtar. Att Dean Martin var min mest streamade artist förvånade mig lite. Men bara lite. Visst jag har lyssnat på honom. Men kanske inte mest av alla artister jag lyssnat på.
Men.
Det som verkligen gjorde att jag höjde på ögonbrynen var den första låten jag lyssnade på. Den HÄR. Alltså... whaaat??! Har aldrig nånsin hört talas om varken artisten eller låten. Och det är det absolut ingen musikgenré jag nånsin - medvetet - lyssnat på.
Hrm...
Mycket märkligt.
fredag 15 maj 2026
Lifehack - matlagningsglasögon
Senast jag bytte glasögon berättade optikern att glasögon lätt blir slitna om man lagar mycket mat. Matos, när man öppnar ugnsluckan och glasögon blir alldeles immiga ni vet.
Delar här ett av mina bästa lifehacks. Det var inte jättemycket skillnad på styrka på mina nya och mina gamla glasögon, så de gamla funkar fortfarande. Alltså använder jag dem som matlagningsglasögon!
Perfekt, så sliter jag lite mindre på mina "riktiga" glasögon. Fast de är mer än matlagningsglasögon, jag använder dem även när jag målar eller när jag smort in gojs i ansiktet.
Varsågod! Ett gratis lifehack från mig.
Studentförberedelser
torsdag 14 maj 2026
343 36 Älmhult
Kristi Himmelsfärds. Ledig dag. För att inte min dag skulle bli så HÄR, begav vi oss iväg på en utflykt.
Det här var vårt mål. IKEA-muséet i Älmhult. Förra gången jag var där hade jag sonen med mig, idag följde resten av familjen med.
Kul att se utställningen igen, men jag erkänner. Jag var mest sugen på museibutiken...
Fullt med frestelser som bara säljs just där, i museibutiken, och inte i något av varuhusen.
Vad är det ekorren gör i granen??
Det kom upp en märklig nyhetsflash i min telefon igår.
I Storbritannien släpps virala klipp på ekorrar som gnagar på bortslängda vejps i naturen. Låter nästan som AI-material, men otäckt om det är sant. Tydligen slängs sex miljoner vejps i naturen varje vecka i Storbritannien. What??
I artikeln läser jag att nikotin gör smådjur sjuka och ger hallucinationer. I värsta fall kan de dö om de får i sig för mycket nikotin. Men även batterierna i vejpsen är farliga, om djuren börjar gnaga på ett litiumbatteri.
Otäckt.
























