söndag 20 februari 2022

Q&A


För hundra år sen, typ, när jag precis börjat blogga, var det vanligt att listor med frågor där bloggare utmanade varandra att svara på frågorna cirkulerade. Läste hos Nilla häromdagen att hon gjort det igen. En hel drös frågor, högt och lågt och brett. Jag har valt ut några av dem och svarar på dem här. Få se om jag fortfarande bloggar om fem år, då plockar jag fram dem igen, precis som Nilla gjort. 

Håll tillgodo, här kommer lite udda info om mig. 


*

Hur gammal är du om fem år?

Jisses, om fem år är jag några månader från sextio... Helt ofattbart. Jag var ju 38 alldeles nyss?

*

Hur lång är du?

163 cm. Fast jag har alltid sagt att jag är 162... Gissar att jag kanske är det nu, man tenderar ju krympa med åldern...

*

Vilken var den senaste film du sett?

Ser sällan filmer, väljer hellre serier... Men Tindersvindlaren var det nog! Det är väl en film?

*

Vem ringde du senast?

Minns inte... Ringer sällan. Föredrar smsa... Ojdå, nu svarade jag visst på en fråga som kommer längre ner i listan.

*

Hur löd ditt senaste sms och till vem?

"När är du hemma?" till sonen som är i grannstaden och skejtar. Vill veta så jag kan planera middag.

*

Vad är dagens planer?

Skriver detta när det är kväll, så jag svarar på kvällens planer istället. Kvällens planer är att äta det HÄR som just nu befinner sig i ugnen och legat där i snart två timmar. Sen hoppas jag komma ihåg att tömma tvättmaskinen innan jag går och lägger mig. Det är väl ungefär vad jag planerar för resten av den här dagen.

*


Föredrar du att ringa eller smsa?

Som sagt. Smsa! Och av nån märklig anledning hatar jag att lyssna av voicemails. Alltså lyssna av. Märkligt. Att jag hatar tala in är givet eftersom jag inte gillar att ringa, men är det inte lite konstigt att jag tycker det är jobbigt att lyssna av meddelanden..?

*

Vilken ögonfärg har du?

Bruna

*

När vaknade du idag?

Eh... minns inte. Förmodligen alldeles för tidigt för att vara söndag, men jag steg inte upp med en gång.

Vilka är dina favoritplatser?

I soffan i trädgården en sommarkväll. Eller i dagbädden i växthuset. Eller på stranden. Om jag åker flygplan är min favoritplats vid gången. Åker jag tåg är favoritplatsen vid fönstret. 

*

Vilka platser föredrar du minst?

Trånga utrymmen! Utrymmen på hög höjd. Jag har både cellskräck och höjdskräck.

*

Var tror du att du befinner dig om tio år?

I samm hus som nu. Med utflyttade barn och inflyttad hund.

*

Vem fick dig att skratta senast?

Jag själv! Barnen berättade om senaste tiktok-trenden Jag glum och strax efter lyckades jag lura dem bägge två, plus maken! Det var vansinnigt roligt. Tyckte jag.

*

Är du för ung för att äga vinylskivor?

För ung? Eh... nej, nu är det visst modernt igen, enligt familjens fjortonåring. Som är sur på maken och mig för att vi gjorde oss av med både vinylspelare och galet många vinylskivor för många år sen.

*

Har du stationär eller bärbar dator?

Bärbar. En privat och en, nej två, i tjänsten. Jag är konsult så jag har en konsultdator, en jobbdator som jag lånar av min uppdragsgivare och en hemmadator. Fast konsultdatorn använder jag just nu inte. 

*

Hur många kuddar har du i sängen?

Eh...vänta, jag måste gå in i sovrummet och kolla. 6 st! Vi har varsin stor längst bak och sen vars två normalstora. När jag bor på hotell går jag alltid ner till receptionen och ber om fler kuddar. Och om det bara är ett gemensamt täcke, ber jag om två. Jag. Vägrar. Dela. Täcke! Och jag vill ha många kuddar!

*

Hur många landskap har du bott i?

Ett. Sveriges sydligaste.

*

Föredrar du skor, strumpor eller barfota?

Strumpor! Jag älskar mina raggsockor. Kan t o m gå i raggsockor inomhus på sommaren! 

*

Är du social?

Jag brukar säga att jag är introvert som lärt mig ett extrovert beteende, men ingen tror mig. Alla säger att jag är extrovert. Men det kanske är så att när jag är social är jag social. Men det ska vara när jag vill och inte hela tiden. Jag behöver massor av egentid. Jag hatar till exempel att äta lunch i matsalen på kontoret. Funkar inte för mig att sitta i kontorslandskap en hel arbetsdag PLUS sitta en lunchtimme i matsal med en massa kollegor. Jag måste ut och "lufta mig". Fast ibland är det så klart trevligt med lunchsällskap. Fast då gärna på lokal och med en kollega. Inte i matsal med halva företaget... 

*

Vilken är din favoritglass?

Pistageglass om jag är HÄR eller amarenakörsbärsglass om jag är i Italien. Annars kan det vara. Fast jag borde helst undvika glass överhuvudtaget för jag blir jätteslemmig i halsen av glass... 

*

Tycker du om kaffe?

Japp!

*

Vad dricker du till frukost?

Kaffe!


*

Kan du några andra språk än svenska?

Engelska, tyska, lite lite lite italienska, ännu mindre franska (läs: obetydligt lite, eller nej, jag kan inte franska! Jag skulle vilja kunna) men jag kan förvånande mycket danska. Teckenspråk kan jag också! 

*

Har du nånsin åkt ambulans?

Tackålov inte.

*

Föredrar du havet eller pool?

Medelhavet! Fast om jag är i närheten av Medelhavet vill jag helst bo i ett hus med egen pool. I Frankrike. Eller Italien. 

*

Vad spenderar du helst pengar på?

 Skor! Älskar nya skor! Godis? 

*

Vad var det senaste du stoppade i munnen?

En liten bit brownie som dottern och en kompis bakade igår.

*

Vem är den roligaste människan du känner?

Jag själv! :-D Jag är oftast den som skrattar mest åt mina skämt. Se ovan. 

*

Välj ett ärr på din kropp?

Jag har ett ärr på mitt vänstra knä efter en fotbollsmatch på den asfalterade skolgården när jag gick i femman. Skolsköterskan var inte där, det var nån praktikant som inte tvättade av såret (som var fullt av små små asfaltprickar) utan bara satte på ett plåster. När jag kom hem på eftermiddagen tog vi av plåstret (ajjj!) och vi fick pilla bort alla svarta prickar som låg inbäddade i intorkat blod... (ajajajjjj!). Där tog min icke existerande fotbollskarriär slut. Och jag tycker fortfarande det är lite jobbigt att dra av ett plåster. 

Jag har ett annat ärr som jag om några veckor haft i 20 år. Mitt finaste.

*

Var togs din profilbild för din blogg?

Hemma i trädgården.

*

Kan du byta olja på din bil?

Haha, jag kan knappt tanka den! Jag brukar säga till maken att han ska tanka. 

*


Vilken är den senaste boken du läste?

Senaste boken jag läste var Elsa Billgrens bok Elsas husdröm och senaste jag lyssnade på var G som i gärningsman av Sulo Karlsson och Deanne Rauscher. 

*

Läser du dagstidningen?

Japp! Varje morgon. Vardag som helg. Ett måste. Och det måste vara papperstidning. Jag sitter tillräckligt med skärm framför näsan som det är. Tidningen vill jag läsa analogt.

*

Prenumererar du på någon veckotidning?

Japp! Allers. Tog över min mormors prenumeration när hon gick bort. Jag älskar korsorden och kan verkligen rekommendera den för recepten. Jag har tidigare prenumererat på en del inredningstidningar som Sköna Hem, Elle Interiör och Lantliv, men så tog instagram och bloggar över och nu tycker jag i och för sig att det är trevligt de få gånger jag unnar mig att köpa en tidning, men jag är för snål... Ibland hoppar jag på nåt bra erbjudande, men det var länge sen. 

*

Puh... nu orkar jag inte svara på fler frågor. Tack för inspirationen, Nilla! Vi får väl se om vi gör om det här om fem år. För visst fortsätter vi blogga! 



1 kommentar:

Nilla Tankebubblor sa...

Kul att du svarade!
Vi provade att ha gemensamt täcke en gång i början. Det blev alldeles för varmt. Min man vill ha ett väldigt tunt täcke.
Jag har nog också lite cell- samt höjdskräck...
Å Medelhavet! Där vore skönt att få bada någon gång igen!
Jag har inga planer alls på att sluta blogga, så vi kör väl på!? :-)
Ha en fin vecka.