fredag 24 september 2021

Äppeltider - här- eller därodlat, trädgårdsprojekt och äppelkaksrecept

 





September.






Äppeltider. 






Nu har vi inget äppelträd i trädgården längre så vi har inga egna äpplen. Det var i och för sig inte ofta vi hade det när vi hade äppelträd i trädgården. På snart 20 år har vi inte haft många "äppelår". Kanske för att det var ett gammalt träd eller kanske att vi klippte det fel så det inte blev så stora skördar... Nåja, där i hörnet bredvid hammocken där äppelträdet stod har vi nytt projekt igång och äpplen kan man ju alltid köpa. 







Vilket jag gjorde häromveckan. 
Besökte en lokal plantskola för att reka inför äppelhörnsprojektet och hittade de här svenska äpplena till salu. Då kunde jag så klart inte låta bli. Märkligt förresten, att man hittar så få svenska äpplen i de vanliga livsmedelskedjorna. Eller är det bara så i mitt lokala utbud av livsmedelskedjor? 


Nåja, jag köpte äpplen. 







Och bakade äppelkakor. Bland annat den HÄR Västergyllenkakan. Testade även det HÄR receptet. Men favoritäppelkakan är nog ändå nedanstående, som jag (ännu) inte hunnit baka i år. 







200 g smör 
2 1/2 dl strösocker 
2 1/2 dl vetemjöl 
1 krm salt 
1 tsk bakpulver 
1 ägg 
ca 5 äpplen 
kanel (kan uteslutas) 

 Ugn 175 grader 

 Gör så här: 


 1. 

Smörj och bröa en bakform, ca 1,5 l. 


2. 

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Blanda i sockret och rör om. 


 3. 

Blanda mjöl, salt och bakpulver och rör ner lite i taget. Rör sist i ägget. 


 4. 

Skala och skiva äpplena och lägg i formen. Pudra över kanel. Bred smeten ovanpå. 


5.

Grädda mitt i ugnen i ca 40 minuter. Njut!






Haha, vilken opiffig bild, får nog baka en ny snart, om inte annat för att ta lite snyggare bilder på den. 
:-D







Inga kommentarer: