torsdag 2 juli 2020

Ledsen lavendel, läskigt växtnamn och verkligheten som överträffar bilden





Planterade de här svartplommonen tidigare i våras. Lavendeln som står alldeles intill har gett upp och dessutom skar det sig lite färgmässigt, så jag tänkte att jag byter ut dem. Lavendeln, alltså. Svartplommonen får stå kvar. Lavendeln tänker jag försöker rädda, men på nån annan plats i trädgården. 






Häromdagen när jag lunchade i ett lusthus, som befinner sig i en örtgård/plantskola, passade jag på att ta med en liten kvist av svartplommonen för att kolla färgmatchning på potentiell ersättare till den ledsna lavendeln. Suddig mobilbild, men jag tror färgmatchningen syns ändå. 






Tänker att de här ska få ersätta lavendeln. Hoppas bara de inte blir superröda till hösten... Just nu är de perfekta i färgen. 






Japanskt blodgräs. 

Läskigt namn, fin växt. 


Om lavendeln inte mått så bra just i den rabatten, mår den så mycket bättre i en annan rabatt i trädgården. 








Men säger att verkligheten överträffar dikten. Jag skulle vilja säga verkligheten överträffar bilden. Det går inte att fånga på bild hur fin den är i verkligheten. 






Och fint behöver inte vara perfekt och välansat. Det kan även vara vilt och spretigt, som här. 



💜💚



Inga kommentarer: