söndag 7 juli 2019

Varannandagsväder och växtkraft


Varannandagsväder och växtkraft. Det liksom hör ihop. Om det, som hittills denna sommar, varit sånt väder. Varannan dag sol, varannan dag regn. Ja, då är det nog inte konstigt att det växer så det knakar i naturen. Det är ju optimalt för växterna. Lite sol, lite vatten. 



Låt oss titta lite i min trädgård.






Minns ni de här lådorna vi pysslade ihop tidigare i sommar?



Efter lite huvudbry kom jag fram till att jag skulle planera stammad vit benved och lavendel i dem. Och så låta Vinca minor (vintergröna) vara marktäckare.






Så här såg det ut för exakt en månad sedan.






Och häromdagen. 



Galet, eller hur? Jag som funderade på om det räckte med de plantor jag stoppade ner i varje låda. Ehh... ja, det räckte! Som det vuxit!






Så här såg det ut, alldeles nyplanterat.






Tre odlingslådor, modell lite mindre, målade i tre lager svart färg och placerade utanför vår entré. Singel runt om och på gången upp till huset. Bredvid, eller bakom på den här bilden, murgröna som både klättrar på staketet och brett ut sig på marken. Det syns inte på bild, men där mellan lådor och staket finns det även en rad lagerhäggbuskar. Som inte mår så bra och som jag klippt ner (istället för gräva upp...). 



Men låt oss fortsätta trädgårdsrundan. 



Också på entrésidan har vi en gammal träbänk. Där brukar maken och jag sitta och ta morgonkaffe på soliga sommarmorgnar. Som att sitta på en ljugarbänk. Men den har inte sett så där jättepiffig ut hittills i år. Jag målade den svart häromåret, med en utomhusfärg från pysselkedjan ni vet, den med danskt ursprung. Jag gjorde som det stod på burken och den skulle funka för utomhusbruk, men nej... 






Inte precis. Eller det var ju fint nymålat och hela första sommaren, men sen började färgen flagna. Shabby. But not so very chic. 






Så häromdagen gjorde jag slag i sak och drog på mig målarbyxorna. De med stora fläckar från förra sommarens målarprojekt när jag välte en burk svart färg över benen... 


Men alltså, jag kunde ju valt en bättre dag att måla. Jag tror det var värmerekord just den dagen. Termometern gick över 30 grader. Det var den dagen då jag även fick ett galet ryck och lagade sylt av grannens vinbär








Jag slipade och slipade och slipade och slutresultatet blev inte hundra, men good enough. Bänken går att sitta på och tittar man inte jättenoga på den, så är den ok. Den får hålla åtminstone denna sommaren ut. 





Som sagt, på håll ser den helt ok ut. 






Nåt som inte blev helt ok var smultronen jag planterade. På bilden ovan ser du jordgubbskörden hittills. Inte jättemånga precis. Men vad hände med smultronen? Jodå, de hade nog kunnat ge skörd, men stället jag planterade dem på var mindre lämpligt. Just där har traktens fåglar nämligen fått för sig att de ska uträtta sina behov. Perfekt gödning kan man tänka, men... nej tack. Inte ätbart. Alltså var det bara att gräva upp dem igen. Men jordgubbarna är kvar. Och vi väntar tålmodigt på skörd. 






Murgröna och lavendel. Mina favoriter. De där lila klockorna gillar jag också, speciellt ihop med lavendel. Men jag minns inte vad de heter. Men det är kanske för att jag inte själv planterat dem. De bara dök upp, en sommar för nåt år sen. Frösått sig via fåglar, kanske? Inte bara av ondo, de där fåglarna.






Förra året byggde vi staket på framsidan. Grävde upp en häck med lagerhägg som inte mådde så bra och planterade lavendel och murgröna. Som sagt. Favoriter. Och vilken växtkraft!






Men kolla, kan man annat än älska lavendel? 






I hörnet bredvid trädgårdssoffan står ett gäng krukor. Jordgubbar, benved och lavendel. Och nåt som övervintrat men som jag absolut inte vet vad det är. Hoppas det fortsätter överleva och klarar att jag planterade om till en annan kruka i år.






Här skymtar odlingslådorna igen. Och några krukor. Med lavendel och nåt grönt som övervintrat. Runt stolpen en annan favorit, klätterhortensia. 



Det var framsidan det. Lagom stort att hålla efter. Trädgården på andra sidan huset är inte jättestor, men större än framsidan och där har jag inte kommit lika långt. Än så länge.






Men naturligtvis finns det lavendel även där. Och till höger i bild en annan favorit. Hasselört. Så tacksam att sniglarna inte hunnit ge sig på den ännu. 



Idag hänger det regn i luften igen. Perfekt väder för trädgårdsarbete. Får se om jag orkar hinner...



Inga kommentarer: