måndag 29 juli 2019

Test-tips


Gillar du som jag blindtesterna som det ibland görs i Sveriges mästerkock på TV? När man får smaka nåt och gissa vad det är. Jag är helt fascinerad. Och jag har funderat på vad vi skulle göra hemma, hela familjen. Nu tror jag inte det hade funkat om jag lagat en köttgryta och familjen skulle gissa ingredienser. Möjligtvis maken skulle kunna klura ut några ingredienser, men absolut inte barnen. 


Men så kom vi på vad vi skulle testa. Olika colasorter! 






Sagt och gjort. Vi införskaffade lite olika sorter. Coca cola, Cola Zero, Cola Light, Pepsi, Pepsi Max och Freeway Cola. 


Barnen var pepp, det finns tydligen massor av såna här tester på youtube och de älskar att titta på det. nu skulle vi göra en egen. Dock utan att lägga ut på youtube. 






Cola som cola, kan man tänka. Smakar det verkligen olika? Som det marknadsförs. Och som vi var övertygade om. Vi har alla våra favoriter, nu skulle vi se om vi kunde hitta dem. 






Det tog ett tag att diskutera fram hur vi skulle gå till väga. Det landade i att vi numrerade sex glass med siffrorna 1 till 6 undertill. Likadant gjorde vi med läskburkarna. Jag agerade notarius publicus och skrev ett facit, så vi skulle veta när vi smakat klart vilka glas som matchade vilken burk. Sen tog resten av familjen uppgiften att ställa upp glasen i ordningen a till f, naturligtvis utan att veta vilket glas som hade vilket nummer. 






Vi smakade och luktade. Och hade vars 3 minuter på oss.






Och sen kollade vi med facit. Och som en bonusutslagsfråga fick vi gissa vem som skulle vinna. Alla gissade på sig själv, utom maken, som av någon anledningen trodde att jag skulle vinna. 



Resultatet? 



Yngst i familjen gissade ett rätt. Resten gissade två rätt. Sååååå svårt det var! Mellan första och andra glaset smakade det olika, men sen smakade alla sorterna precis likadant. 



Jag är ganska nöjd att mina två rätt var min favoritsort och den sorten som jag aldrig tidigare smakat.



Kul sommarlovsaktivitet. Man kan ju välja nåt annat att testa. Och man behöver inte välja så många olika sorter. Vi pratade om att kanske testa om vi kan smaka skillnad på Festis och Mer, till exempel. Eller olika chokladsorter. Hrm... tål att tänkas på.



Men som sagt, testa gärna. En kul familjeaktivitet. Eller barnkalasaktivitet.



Inga kommentarer: