måndag 8 juli 2019

Sommarkultur med ett års fördröjning


Förra sommaren gjorde jag en önskelista på kulturevent jag ville klämma in under sommaren. HÄR skrev jag om det. 3 ställen ville jag besöka. Vi hann klämma in två. Det tredje tog visst ett helt år att få tid till. Vi var där igår. Nästan på dagen ett år efter att jag skrev det på min önskelista...






Hit begav vi oss. Skissernas Museum i Lund. Skissernas Museum - Museum of Artistic Process and Public Art - ingår i Lunds Universistet och är ett unikt konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst.



Det var några år sen vi var där och de har hunnit med en ombyggnad sen dess. Igår hade vi tur att det var en guidad visning om just själva byggnaden, eller byggnaderna, eftersom till- och ombyggnader gjorts ett flertal gånger sen starten 1934. Superintressant. Men vi måste gå dit igen, när det är guidning av skisserna och konstverken.







Två av de olika byggnadstyperna fångade på bild. Cortenplåt och betong. Två av de modernare tillbyggnaderna. 










































Det tar timmar att ta sig igenom hela museet och det är mycket att ta in. Men så värt ett besök. 






Jag älskar museibutiker - ibland mer än själva muséerna - och tydligen har det gått i arv. Mini-me stod länge och tittade och valde länge och väl mellan konstnärsmaterial, skissblock, pennor och penslar.






Och jodå, visst blev det shopping tillslut.


Och visst blev det ett besök till slut. Nästan på dagen ett år efter tanken.



Inga kommentarer: